رهبران گروه۷ واردات الماس روسیه را محدود می‌کنند 

رهبران گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی۷) روز چهارشنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) توافق کردند تا سال آینده واردات الماس روسیه را محدود کنند.

این اقدام مرتبط به تعزیراتی است که به دلیل تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین بر مسکو وضع شده است.

رهبران این گروه پس از نشست مجازی با ولادمیر زیلینسکی،‌ رییس جمهور اوکراین، با نشر اعلامیه‌ای مشترک گفتند: "ما بر واردات الماس غیرصنعتی، استخراج شده، پروسس شده یا تولید شده در روسیه از اول جنوری سال ۲۰۲۴ محدودیت‌های را معرفی خواهیم کرد."

این رهبران گفته اند که پس از آن به تاریخ اول ماه مارچ ۲۰۲۴، منحیث بخشی از محدودیت‌های بیشتر، واردات الماس پروسس شدهٔ روسیه در کشورهای سوم نیز هدف قرار داده خواهد شد.

در اعلامیه همچنان آمده است که در ماه سپتمبر سال آینده، میکانیزم تایید و تصدیق مبتنی بر ردیابی بر الماس تصفیه ناشدهٔ روسیه نیز ایجاد خواهد شد.

به دنبال تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، ایالات متحده و سایر کشور‌ها بر روسیه تعزیرات وضع کرده و تاسیسات مالی، واردات تکنالوژی و صادرات انرژی این کشور را هدف قرار داده اند.

رییس جمهور اوکراین در جریان سخنرانی‌اش در این نشست از از هم پاشیدن اتحاد غرب هشدار داده گفت که روسیه روی این موضوع حساب می‌کند که این امر سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

رهبران کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، بریتانیا و ایالات متحده تعهد کردند که به کمک‌ها به اوکراین ادامه خواهند داد.