قطر: روی تمدید ۴۸ ساعتۀ آتش‌بس میان حماس و اسراییل توافق صورت گرفت 

وزارت خارجۀ قطر اعلام کرد که گروه حماس و اسراییل توافق کردند تا آتش‌بس در نوار غزه را برای ۴۸ ساعت دیگر تمدید کنند.

ماجد محمد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجۀ قطر، امروز ۲۷ نومبر (ششم قوس) تمدید آتش‌بس را در حالی اعلام کرد که هنوز مقامات اسراییلی در این مورد اظهار نظر نکرده اند.

آتش‌بس چهار روزه میان اسراییل و حماس در غزه از ساعت هفت صبح روز جمعه ۲۴ نومبر (سوم عقرب) به وقت محل آغاز شد و قرار است تا هفت صبح سه شنبه به وقت محل ادامه داشته باشد.

بر اساس توافق میان دو طرف، تا اکنون حماس ۳۹ گروگان‌ و اسراییل ۱۱۷ زندانی فلسطینی‌ را رها کرده اند.

گروه حماس نیز تمدید دو روزۀ آتش‌بس را بر اساس شرایط موجود تایید کرده است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، از این انکشاف استقبال کرده و گفته است که "این در وسط تاریکی جنگ، نیم نگاهی از امیدواری و انسانیت است."

قطر با حمایت ایالات متحده و مصر، درگیر مذاکرات شدید میان اسراییل و حماس است.

در عین حال، دفتر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، گفته است که به خانواده‌هایی که نزدیکان شان امروز رها خواهند شد، آگاهی رسانیده است.

بر اساس توافق نخست، حماس باید پیش از تمام شدن آتش‌بس چهار روزه ۵۰ گروگان و اسراییل باید ۱۵۰ فلسطینی زندانی را رها کند.

قرار است، آتش‌بس چهار روزه میان حماس و اسراییل فردا صبح به وقت محل پایان یابد.

صبح امروز، جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا، و ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز خواهان تمدید آتش‌بس شده بودند.

پیش از این، یک منبع امنیتی مصر گفته بود که روی چگونگی تمدید آتش‌بس میان دو طرف اختلاف نظر وجود دارد. به گفتۀ این مقام مصری که نامی از وی گرفته نشده، حماس خواهان آتش‌بس چهار روزۀ دیگر بوده، اما اسراییل گفته بود که آتش‌بس باید به گونۀ روز مره تمدید شود.

مقامات اسراییلی می‌گویند که جنگجویان گروه حماس در جریان حمله بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، ۱۲۰۰ نفر را کشته و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند. در واکنش، اسراییل در چند هفتهٔ گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی غزه، بیش از ۱۴هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شده اند.