لینک های دسترسی

Breaking News

قطر: حماس ۱۳ گروگان اسراییلی و چهار تبعهٔ خارجی را آزاد کرد


وزرات خارجهٔ قطر ناوقت روز شنبه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) اعلام کرد که حماس ۱۳ گروگان اسراییلی و چهار تبعهٔ خارجی را به کمیتهٔ بین المللی صلیب سرخ تحویل داده است.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجهٔ قطر گفت که تاخیر کوتاه و مانعی بر سر راه آزادی گروگانان با تماس قطر و مصر با دو طرف درگیر برداشته شد.

الانصاری گفت که ۱۳ گروگان آزاد شده شامل هشت کودک و پنج زن می‌باشند و قرار است اسراییل ۳۹ فلسطینی از جمله ۳۳ کودک و شش زن را آزاد کند.

مقامات اسراییلی نیز گفته اند که ۳۹ فلسطینی را براساس توافق با حماس آزاد کرده اند.

این دومین گروه از گروگان‌ها اسراییلی و زندانیان فلسطینی است که در پی توافق آتش‌بس موقت میان اسراییل و گروه حماس آزاد می‌شوند.

حماس پیش از این اعلام کرده بود که آزادی دومین گروه از گروگان‌های اسراییلی را در ازای زندانیان فلسطینی به تعویق می‌اندازد تا به گفتهٔ این گروه،‌ اسراییل به شرایط توافق آتش‌بس موقت پابند بماند.

اما اسراییل روز شنبه نقض توافق آتش بس را رد کرد و بر تعهد خود به ادامه جنگ برای از بین بردن حماس پس از پایان آتش‌بس موقت تاکید کرد.

پس از اعلام تاخیر آزادی گروگان‌ها توسط حماس، قطر و مصر که نقش میانجی میان اسراییل و حماس را ایفا می‌کنند، با هر دو جناح تماس برقرار کردند و در نهایت، طرفین توافق کردند تا حماس ۱۳ اسراییلی و اسراییل ۳۹ فلسطینی را از زندان آزاد کنند.

در همین حال ادرین واتسن، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفته است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در مورد تاخیر در آزادی گروگان‌ها صحبت کرد.

اسراییل و گروه حماس اوایل صبح چهار شنبه ۲۲ نومبر اعلام کردند که به آتش‌بس چهار روزه به توافق رسیده اند. این آتش‌بس به وساطت قطر، مصر و ایالات متحده صورت گرفته است.

آتش‌بس چهار روزه میان اسراییل و حماس در غزه از ساعت هفت صبح روز جمعه ۲۴ نومبر (سوم عقرب) به وقت محل آغاز شد و در دور اول دو جناح مجموعاً ۵۲ زندانی و گروگان‌ را تبادله کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG