پولیس آلمان ۲۵ نفر را به ظن راه‌اندازی کودتای مسلحانه بازداشت کرد

مقام‌های حکومت فدرال آلمان گفته اند که نزدیک به ۳۰۰۰ منسوب امنیتی آن کشور عملیات تلاشی را در ۱۳۰ محل و در ۱۱ ایالت از ایالت‌های ۱۶گانۀ آن کشور علیه اعضای جنبش "رایشبورگر" یا "جنبش اتباع رایش" انجام داده و ۲۵ نفر را به ظن راه‌اندازی کودتای مسلحانه در آلمان بازداشت کرده اند.

اعضای این جنبش راستگرای افراطی، قانون اساسی آلمان را که پس از جنگ جهانی دوم تدوین شده است، مردود دانسته و خواستار سرنگونی دولت آلمان شده اند.

مارکو بوخمن، وزیر عدلیۀ آلمان گفت که کسانیکه در "عملیات ضد تروریزم" بازداشت شده اند، طرح انجام حملات مسلحانه بر نهادهای دولتی را داشتند.

سارنوالان آلمانی گفته اند که ۲۲ شهروند آلمان به ظن "عضویت در سازمان تروریستی" بازداشت شده اند. سه نفر دیگر به شمول یک شهروند روسیه به ظن حمایت از این سازمان در بازداشت به سر می‌برند. مقام‌ها گفته اند که از ۲۷ نفر دیگر تحقیقات جریان دارد.

دیر شپیگل، رسانۀ آلمانی گزارش داده است که در محلاتی که تلاشی شده است، قاغوش‌های نیروهای ویژۀ آلمان در قوماندانی مرکزی این قوا در شهر کالف نیز شامل است. در گذشته نیز این واحد نظامی آلمان به خاطر گرایش‌های راستگرایانۀ برخی سربازانش زیر نگاه موشگافانه قرار گرفته بود.

مقام‌های آلمانی گفته‌اند که از جمع کسانی که بازداشت شده اند، یکی در شهر کیتزبوهل اتریش و دیگری در شهر پیروگیا در ایتالیا دستگیر شده اند.

یک زن روس در میان بازداشت شدگان است. سفارت روسیه در برلین با نشر بیانیه‌ای گفته است که روسیه "با نمایندگان گروه‌های تروریستی و دیگر نهادهای غیرقانونی" تماس نداشته است.

سارنوالان گفته اند که بازداشت شدگان، بر اساس ادعاها، سال گذشته "سازمان تروریستی را به هدف سرنگون کردن نظام موجود دولتی در آلمان و جاگزین کردن آن با دولت مورد پسند خودشان" ایجاد کرده بودند. مقام‌ها گفته‌اند که مظنونان بازداشت شده می‌دانستند که تنها با توسل به نیرو و روش‌های نظامی می‌توانستند به این هدف دست یابند.

به گفتۀ مقام‌های آلمانی، برخی از اعضای این گروه "آمادگی کامل" داشتند تا با یک گروه کوچک مسلح، به پارلمان فدرال آلمان یورش ببرند.

به عنوان بخشی از آمادگی‌ها برای راه اندازی کودتای مسلحانه، به گفتۀ سارنوالان فدرال آلمان، اعضای این گروه تسلیحات را به دست آورده و تمرینات برنامه ریزی شدۀ کاربرد اسلحه را فرا گرفته بودند. آنان همچنان در تلاش جذب اعضای جدید به ویژه از میان صفوف پولیس و قوای نظامی آلمان بودند.

رسانه‌های آلمانی گزارش داده اند که یک منسوب پیشین نظامی که عضو حزب راستگرای "بدیل برای آلمان" است، در میان مظنونان طرح کودتای مسلحانه شامل است.

اندیشه‌های افراطی راستگرایانه در سال‌های اخیر در آلمان به شدت رو به افزایش نهاده و به تهدید فزایندۀ امنیتی مبدل شده است.

بر اساس تخمین‌های ادارۀ استخبارات داخلی آلمان، جنبش رایشبورگر حدود ۲۰ هزار طرفدار دارد که از این میان بیش از ۲۰۰۰ نفر آنان آشوبگر پنداشته می‌شوند.

در اپریل سال روان، پولیس آلمان از توطیۀ گروه راستگرای افراطی مسما به "کناراندیشان" برای اختطاف وزیر صحت آن کشور جلوگیری کرد. گروه کناراندیشان با جنبش ریشبرگر روابط نزدیک دارد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.