آلمان کمک‌های نظامی خود را به اوکراین دو برابر می‌کند

آلمان یکی از عمده‌ترین کشورهای کمک کننده به اوکراین است و پیش از این نیز تانک‌های لیوپارد را به نیروهای اوکراینی فراهم کرده بود.

منابع سیاسی در برلین گفته اند که ایتلاف بر سر اقتدار در آلمان در اصول به توافق رسیده است تا در سال‌ آینده کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین را دوبرابر کند و مقدار این کمک‌ها به ۸.۵ میلیارد دالر رسانده شود.

در صورتی که این اقدام از سوی پارلمان آلمان منظور شود، مصارف دفاعی آلمان را به ۲.۱ درصد مجموع عواید ناخالص ملی آن کشور خواهد رساند. کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به شمول آلمان، متعهد اند تا دو درصد عواید ناخالص ملی شان را به هزینه‌های دفاعی اختصاص دهند.

قانونگذاران احزاب شامل در ایتلاف بر سر اقتدار آلمان، در جریان مذاکرات برای طرح بودجهٔ فدرال ۲۰۲۴ آلمان با تخصیص این مساعدت نظامی به اوکراین توافق کرده بودند، اما قرار است پارلمان آلمان به تاریخ ۱۶ نومبر در مورد این طرح رای‌گیری کند.

تا اکنون مقام‌های وزارت دفاع و حکومت آلمان در مورد افزایش دو برابر کمک‌های نظامی آن کشور به اوکراین تبصره‌ای نکرده اند.

پیش از این نشریهٔ بلومبرگ و پیشتر از آن، روزنامهٔ بیلد زونتاگ آلمان نیز گزارش داده بودند که حکومت آلمان با تخصیص چهار میلیارد دالر دیگر، کمک‌های نظامی خود را به اوکراین دو برابر می‌سازد.

روزنامهٔ بیلد زونتاگ آلمان از قول اندریاس شوارتز، عضو پارلمان آلمان و یکی از قانونگذاران موظف در امور بودجهٔ نظامی، گفته است: "دو برابر کردن هزینه‌های نظامی هم مهم و هم کار درستی است که باید انجام یابد."

شوارتز افزود: "با این اقدام، ما تعهد خود را به اوکراین به فراهم آوری وجوه لازمی برجسته خواهیم کرد. واقعیت امر این است که ما همچنان قادر خواهیم بود با این کار مکلفیت‌های خود را به ناتو نیز انجام دهیم."

اتحادیه اروپا در نظر دارد که بیش از ۲۱ میلیارد دالر کمک نظامی را برای اوکراین فراهم کند، اما به گفتهٔ برخی دپلومات‌های اروپایی،‌ این تصمیم با مخالفت برخی کشورهای عضو این اتحادیه روبرو شده است.