هشدار آلمان در مورد خروج شتابزدۀ قوای خارجی از افغانستان

وزیر دفاع آلمان روز چهارشنبه ۱۷ فبروری (۲۹ دلو) همزمان با نشست مجازی وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو گفته است که مذاکرات صلح افغانستان پیشرفت کافی نداشته است تا زمینه خروج نیروهای خارجی را از آن کشور فراهم کند.

انیگرت کرمپ کارنباور، وزیر دفاع آلمان در بیانیه‌ای گفت: "این [عدم پیشرفت در مذاکرات صلح] به این معنی است که ما باید خود را برای یک وضعیت امنیتی در حال تغییر و تهدید رو به افزایش برای نیروهای بین المللی و سربازان خودمان آماده کنیم."

وزیر دفاع آلمان تاکید کرد که طالبان برای تحقق بخشیدن به تعهدات شان بر اساس توافقنامه صلح با امریکا باید اقدامات بیشتری را انجام دهند.

دولت افغانستان و گروه طالبان گفتگوهای صلح را در ماه سپتمبر سال گذشته در دوحه آغاز کردند، اما از مدتی به این‌سو مذاکرات نمایندگان طالبان و هیات جمهوری اسلامی افغانستان در قطر متوقف شده است.

نشست وزیران دفاع ناتو امروز چهارشنبه ۱۷ فبروری (۲۹ دلو) آغاز شده است که در آن وضعیت افغانستان ارزیابی شده و در مورد پایان بخشیدن و یا ادامه ماموریت نظامی ناتو در افغانستان تصمیم اتخاذ خواهد شد.

وزیران دفاع ناتو همچنین در باره اینکه آیا طالبان به تعهدات شان در توافقنامه امریکا – طالبان متعهد بوده اند یا نه نیز بحث خواهند کرد.

کاهش خشونت، قطع رابطه با گروه‌های تندرو مانند القاعده و مذاکرات صلح با حکومت افغانستان و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا ماه می ۲۰۲۱ از موارد توافقنامۀ امریکا – طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ در قطر امضا شد.

حکومت جدید ایالات متحده به رهبری رییس جمهور جوبایدن گفته است که این توافقنامه را مرور می‌کند و وزارت دفاع امریکا گروه طالبان را متهم کرده است که به تعهدات شان در این توافقنامه پابند نبوده اند.

آلمان در ترکیب ماموریت حمایت قاطع ناتو حدود ۱۱۰۰ نظامی در افغانستان دارد که مصروف آموزش و کمک به نیروهای افغان می‌باشند. هم اکنون ۹۶۰۰ نظامی ناتو و حدود ۲۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند.

بسیاری از کشورهای عضو ناتو هراس دارند که در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان پیشرفت‌های دو دهه گذشته به ویژه در خصوص حقوق زنان و دموکراسی از دست خواهد رفت.

افزایش خشونت و حملات هدفمند اخیر اعضای کانگرس ایالات متحده و گروه های حقوق بین الملل را بر آن داشته است تا خواستار تاخیر خروج نیروی های خارجی از افغانستان شوند.

در آستانۀ نشست وزیران دفاع ناتو، منشی عمومی این پیمان و یک نظامی ارشد امریکایی گفته بودند که نیروهای خارجی در "زمان مناسب" از افغانستان بیرون خواهند شد.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که در فبروری سال گذشته در قطر امضا شد، تمام نیروهای خارجی باید تا ماه می ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند. طالبان هشدار داده اند که اگر قوای خارجی بر اساس این ضرب الاجل افغانستان را ترک نکنند "جهاد" آن گروه بر ضد نیروهای خارجی از سر گرفته شد. از زمان امضای توافقنامۀ دوحه، طالبان حملات شان را بر نیروهای خارجی متوقف کرده اند.