کابلوف: جامعه بین المللی به آرامی اقتدار طالبان در افغانستان را می‌پذیرد

کابلوف گفته است جهان اندک اندک درک می‌کند که گروه طالبان "به طور قانونی" در افغانستان مسوول است

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان گفته است که جهان اندک اندک درک می‌کند که گروه طالبان "به طور قانونی" در افغانستان مسوول است، موردی که روسیه مدت‌ها پیش آن را تایید کرده بود.

کابلوف روز شنبه ۲۹ جون (نهم سرطان) در پاسخ به این سوال خبرگزاری تاس که آیا جامعه بین‌المللی از این واقعیت آگاه است که باید با طالبان به عنوان یک حکومت تعامل کند، گفته است: "البته، [جهان] در حال آگاه شدن از این واقعیت است و روسیه در اینجا جلوتر بود."

این اظهارات کابلوف، یک روز قبل از برگزاری سومین نشست نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان به میزبانی ملل متحد در دوحه پایتخت قطر بیان می‌شود.

کابلوف در مورد انتظارات روسیه از این نشست گفته است که این همایش در صورتی مفید خواهد بود که همکاری‌های نزدیک و سازنده بین جامعه جهانی و حکومت طالبان در زمینه حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی که مردم افغانستان با آن مواجه اند، منجر شود.

همچنان قرار است که این دپلومات ارشد روسی با هیت طالبان در حاشیه نشست دوحه دیدار داشته باشد. او گفته است.

این در حالی است که حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان نیز در راس هیات عازم قطر شده است.

قمی در ایکس نگاشته است: "هدف ما تبیین مواضع،‌ انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان و توضیح سیاست‌های انسان‌دوستانه ایران در زمینه اتباع حاضر در کشور به مقامات سازمان ملل و کشورهای شرکت‌کننده در نشست [سوم دوحه] است."

به گفتۀ این نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، "شرایط پیچیده و خطیر افغانستان و منطقه" به رایزنی‌های همه‌جانبۀ تمام جوانب نیاز دارد.

او ابراز امیدواری کرده است که نشست سوم دوحه، به "صلح، ثبات، امنیت، توسعه پایدار و حکومتی مبتنی بر اراده آزاد مردم بدون دخالت و سلطه بیگانگان" منجر شود.