اسراییل ادعای حزب‌الله مبنی بر حملات هوایی بر پایگاه استخباراتی این کشور را رد کرد

حملات حزب‌الله لبنان بر بلند‌‌های جولان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

حزب‌الله لبنان روز یکشنبه هفتم جولای (۱۷ سرطان) گفت که با استفاد از طیاره‌های بی سرنشین (درون) ''بزرگترین'' عملیات هوایی خود را بر پایگاه استخبارات نظامی اسراییل در بلندی‌های گولان انجام داده است، ادعای که اسراییل آنرا رد کرده است.

حملات روز یکشنبه تازه ترین درگیری بیرون مرزی میان اسراییل و حزب‌الله لبنان است. حملات حزب‌الله صدای زنگ خطر را در اسراییل به صدا آورد.

حزب‌الله با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ''بزرگترین عملیات'' بر ضد نیروهای هوایی اسراییل انجام شد، چندین دسته دورن‌های این گروه، مرکز استخباراتی اسراییل را در کوه هرمون موفقانه آماج حملات قرار دادند.

حزب‌الله گفته است که حملات درونی بخشی از "پاسخ" این گروه به کشته شدن‌ یکی از فرماندهان آن صورت گرفته است، فرماندهی که چهار شنبه گذشته توسط نیروهای اسراییل در ۱۰۰ کیلومتری شرق لبنان کشته شد.

حزب‌الله گفته است که حملات حمله کوه هرمون ''سیستم های استخباراتی اسراییل هدف قرار داد، آن را منهدم کرد و آتش بزرگی شعله‌ور شد."

اما اردوی اسراییل گفته است که درون‌های انفجاری ''در ساحات مناطق باز کوه هرمون اصابت کرد و هیچ آسیبی به نیروهای اسراییلی نرساند.

در همین حال، وزارت دفاع اسراییل گفته است که یواف گالانت، وزیر دفاع آن کشور، صبح یکشنبه به وقت محلی به کوه هرمون رفت و از نیروهای آن کشور بازدید کرد.

اردوی اسراییل با نشر دو اعلامیه جداگانه گفته است که سیستم دفاع هوایی آن چندین هدف هوایی را موفقانه رهگیری کرده و از بین برد.

اسراییل در سال ۱۹۶۷ میلادی بلندی‌های گولان را از سوریه تصرف کرد و سپس‌ آن را ضمیمه قلمرو خود ساخت، اما جامعه بین المللی به طور گسترده آن را به رسمیت نشناخته است.

پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل، حزب‌الله لبنان و اسراییل تقریباً همه روزه درگیر جنگ اند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که از آغاز تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و اسراییل، دست‌کم ۴۹۷ نفر عمدتاً جنگجویان در لبنان کشته شده‌ اند. در این میان، ۹۵ غیرنظامی نیز در لبنان کشته شده‌ است.

به گفته مقامات،‌ در حملات حزب‌الله ۱۶ سرباز و ۱۱ غیرنظامی اسراییلی نیزکشته‌ شده‌ اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.