لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: گفتگو‌های صلح با حماس هفته‌ آینده از سر گرفته می‌شود


دفتر صدراعظم اسراییل روز جمعه پنجم جولای (۱۵ سرطان) گفت که مذاکرات میان اسراییل و حماس هفته آینده از سر گرفته خواهد شد.

این اظهارات دفتر بنیامین نتنیاهو پس از آن بیان شد که رییس استخبارات اسراییل از گفتگو‌های دوحه، پایتخت قطر، به کشورش بازگشت.

با اینحال، دفتر نتنیاهو همچنین گفته است که اختلافات میان دو جناح هنوز در مورد توافق برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها وجود دارد.

دیوید بارنیا، رییس موساد، استخبارات اسراییل، با میانجی‌‌گران قطری دیدار کرد. حکومت اسراییل گفته است که مذاکرات به منظور توافق میان دو جناح پس از آن از سرگرفته خواهد شد که حماس پیشنهاد صلح خود را با تعدیلات ارایه کند.

سخنگوی گروه حماس روز جمعه گفت تعدیلاتی که به پیشنهادی که از سوی ایالات متحده ارایه شده است، با ''پاسخ مثبت'' میانجی‌گران مواجه شد. اما مقامات حماس گفته‌اند که موقف اسراییل تا حالا در این مورد روشن نیست.

میانجی‌گران قطر، مصر و ایالات متحده از ماه‌ها به اینسو برای توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها کار کرده‌اند. نظریاتی که حماس در این هفته ارایه کرده، شامل توافق سه مرحله‌ای است که بایدن در اواخر ماه می سال روان پیشنهاد کرد.

در همین حال، قصر سفید روز جمعه گفت زمانی که نتنیاهو در ماه جاری میلادی به واشنگتن بیاید، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، ممکن با وی ملاقات کند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رهبران دو کشور-ایالات متحده و اسراییل- از طریق تماس تیلفونی در مورد آتش‌بس صحبت کرده اند.

در اعلامیهٔ قصر سفید آمده است که "رییس جمهور بایدن از تصمیم صدراعظم [نتنیاهو] برای صلاحیت دادن به مذاکره کنندگانش برای تعامل با میانجی‌گران امریکایی، قطری و مصری در تلاش جهت نهایی کردن یک توافق، استقبال کرد."

صحبت در مورد از سرگیری مذاکرات در حالی مطرح شده است که به گفته مقامات فلسطینی، در حملات اسراییل هفت فلسطینی در شهر جنین واقع در کرانه غرب کشته شدند. اردوی اسراییل گفته است که این افراد در جریان ''فعالیت ضد تروریزم'' کشته شده‌اند.

مقامات نظامی اسراییل گفته‌اند که سربازان اسراییلی "ساختمانی را که تروریست‌ها در آن سنگر گرفته بودند، محاصره کردند" و نیروهای هوایی آن کشور "چندین تروریست مسلح" را در نزدیکی این ساختمان آماج حملات قرار دادند.

یک روز پیش از این،‌، نیروهای اسراییلی و گروه حزب‌الله لبنان در امتداد مرز میان دو کشور تبادل آتش کردند. تشدید حملات میان اسراییل و حزب‌الله لبنان سبب افزایش نگرانی‌ها از گسترش منازعه در منطقه شده است.

حزب‌الله لبنان گفته است که بیش از ۲۰۰ راکت را بر پایگاه‌های اسراییل پرتاب کرده که شامل پایگاه طیاره‌های بی سرنشین انفجاری اسراییل می‌شود.

این گروه که از حمایت ایران برخوردار است، گفته که این حملات در پاسخ به کشته شدن‌ یکی از فرماندهان آن صورت گرفته است، فرماندهی که روز چهار شنبه توسط نیروهای اسراییل کشته شد.

حملات حزب‌الله لبنان صدای زنگ خطر را در سراسر شمال اسراییل به اهتزاز آورد. اردوی اسراییل گفته است که نظامیان آن کشور بسیاری از این حملات را قبل از رسیدن به هدف در هوا منهدم کرد و حملات تازه را بر مواضع حزب‌الله لبنان انجام داده است.

در ضمن، بر اساس تخمین ملل متحد، دستور اخیر اردوی اسراییل مبنی بر تخلیه بخش‌هایی از مناطق خان یونس و رفح تا ۲۵۰ هزار غیرنظامیان فلسطینی‌ را متاثر می‌کند؛ این دو ساحه مجموعاً ۲.۴ میلیون نفر جمعیت دارد.

اندریا دی دومنیکو، رییس دفتر امور بشردوستانه ملل متحد در قلمرو فلسطینی‌‌ها، در مورد دستور تخلیه اردوی اسراییل گفت که از پس از چاشت دو شنبه به اینسو، مردم در این مناطق به طور دوامدار از یک منطقه به منطقه دیگر نقل مکان می‌کردند.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۹۵ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن کم و بیش ۳۸ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است. دراین مدت، بیش از ۸۷ هزار فلسطینی دیگر زخمی‌ شده‌اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس، رویترز و اسو شیتد پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG