بررسی خروج امریکا از افغانستان و پیامدهای آن برای افغان‌ها

انستیتیوت هدسن در واشنگتن دی سی، روز دوشنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) میزبان یک نشست مجازی در مورد سالروز تسلط مجدد طالبان بر افغانستان بود که در آن در مورد روند خروج قوای امریکایی و ناتو از افغانستان و خلاهای آن و اینکه ایالات متحده و متحدان آن اکنون در قبال رسیدگی به معضل افغانستان چه کند، بحث شد.

در حالی که روند تخلیۀ نظامی و خروج امریکا از افغانستان و پیامدهای آن، هنوز در ایالات متحده زیر غور و بررسی است، در نشست مجازی انستیتیوت هدسن، گروهی از مقام‌های پیشین افغانستان و تحلیلگران امریکایی روی موضوع خروج ایالات متحده از افغانستان به خلاها در این روند پرداختند که یکی از آن، چگونگی حمایت از اردوی افغانستان بود.

بیل راجیو، تحلیلگر در بنیاد حمایت از دموکراسی‌ها در این نشست گفت: "ایالات متحده و ناتو، اردویی را در افغانستان ایجاد کردند که کاملاً به حمایت ایالات متحده و استخبارات آن در منطقه وابسته بود، وقتی ایالات متحده این حمایت را خاتمه داد، به آن معنی بود که پس از مدتی اردوی افغانستان سقوط می کند".

او علاوه کرد که افغان‌ها از جانب ادارۀ استخبارات مرکزی و حکومت ایالات متحده اطمینان داشتند که خروج ناگهانی نخواهد بود. این تحلیلگر مسایل نظامی می‌گوید که باید خروج از افغانستان تدریجی می‌بود.

روند مصالحه با طالبان که توسط زلمی خلیلزاد رهبری می شد، از سوی تحلیلگران در واشنگتن به دلیل ابهام‌ها و کاستی‌ها، به ویژه شامل نشدن افغان‌ها در آن به باد انتقاد گرفته شد.

متین بیگ، رییس دفتر محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان در این نشست گفت که از خلیلزاد خواسته شده بود که، تا زمانیکه طالبان به یک معامله سیاسی موافقه کنند، ایالات متحده نباید از افغانستان خارج شود.

او گفت: "من شخصاً از آقای خلیلزاد تقاضا کردم و گفتم که طالبان علاقه‌ای به مذاکره با ما ندارند و من شخصاً از شما تقاضا می‌کنم که افغانستان را قربانی نکنید، اگر هدف حکومت شما خروج است، این معامله خروج را با حکومت افغانستان انجام دهید".

آقای بیگ گفت: "آقای خلیلزاد به من گفت نگران نباش من طالبان را منقلب ساخته ام".

در نشست انستیتیوت هدسن، در این مورد نیز صحبت شد که حال ایالات متحده و متحدین چه موضعی را در قبال حکومت طالبان اتخاذ کنند.

جاوید احمد، سفیر پیشین افغانستان در امارات متحده عرب، از اشتراک کنندگان دیگر نشست گفت که برای ایالات متحده مهم است که ماموریت تازۀ خود را در افغانستان واضح سازد. او به نیازمندی برای توسعه عملکرد استخباراتی مانند هدف قرار دادن رهبر شبکه القاعده، تاکید کرد.

این دپلومات پیشین افغان با اشاره به خط مشی ممکنه ایالات متحده در قبال افغانستان گفت: "آیا ما یک قدرت موازی با طالبان را می‌توانیم بیابیم یا نه و از یکی علیه دیگری استفاده کنیم یا خیر و اگر ما موضوع افغانستان را منطقوی ارزیابی می‌کنیم باید راه حل نیز منطقوی و فراگیر باشد و شامل پاکستان و پالیسی‌های زهرآگین آن باشد."

در این نشست روی حمایت جهانی از حقوق زنان افغانستان و تاکید مکرر بر اینکه باید حقوق زنان افغان یکی از دلایل فشار برای تغییر در حکومت طالبان باشد نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.