ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی: ایران غنی‌سازی یورانیم را از سرگرفته است

عکس آرشیف از تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران که ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی آن را نشر کرده است.

ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت که ایران غنی‌سازی یورانیم را به سطح بلند از سر گرفته است.

بر اساس این اعلامیه، ایران غنی سازی یورانیم را با غنای ۶۰ درصد از آخر ماه نومبر افزایش داده و در این مدت نه کیلوگرام یورانیم را به این مقیاس تولید کرده است.

این میزان تولید در مقایسه به ماه جون، سه کیلوگرام افزایش را نشان می‌دهد. ایران در شش ماه نخست سال روان میلادی نیز ماهانه نه کیلوگرام یورانیم را به این مقیاس تولید می‌کرد.

مفتشین ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی از تاریخ ۱۹ تا ۲۴ دسمبر، میزان تولید شدهٔ یورانیم ۶۰ درصدی را در دو تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو تایید کردند.

تولید سلاح هسته‌ای نیاز به یورانیم غنی شدهٔ ۹۰ درصدی دارد، در حالیکه تولید انرژی برق هسته‌ای، مستلزم فقط ۳.۶۷ درصد یورانیم غنی شده می‌باشد.

با اینحال، ایران گفته است که برنامۀ غنی سازی یورانیم آن کشور به هدف دستیابی به اسلحۀ هسته‌ای نبوده و مقاصد صلح آمیز دارد.

به نظر می رسید که ایران در جریان مذاکرات غیر رسمی با ایالات متحده غنی سازی یورانیم خود را به عنوان یک حرکت حسن نیت کاهش داد تا با امریکا به توافق هسته‌ای دست یابد.

اما در ماه‌‌های اخیر، خصومت میان این دو کشور افزایش یافته و دو کشور یکدیگر را به تشدید جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه متهم می‌کنند.

بر اساس گزارش سری ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی که خبرگزاری فرانس پرس نقل آنرا مشاهده کرده است، ایران ذخایر یورانیم خود را ۱۲ برابر نسبت به مقداری افزایش داده است که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به آن اجازه داده بود، توافقی که به اساس آن، برخی از تعزیرات اقتصادی ایران لغو شده بود.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به صورت یکجانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بار دیگر بر تهران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر خلاف مواد توافقنامه افزایش داد. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تلاش کرده است تا از طریق گفت‌وگوهای ویانا، این توافق را احیا کند، اما احیای این توافق از تابستان ۲۰۲۲ به اینسو با بن بست مواجه بوده است.

ایران که از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین حمایت کرده است، مانع شده تا مفتشین ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای آن کشور نظارت کنند. تهران همچنین کمره‌های نظارتی را در تاسیسات برنامهٔ هسته‌ای خود قطع کرده است.

ایران تا ماه نومبر سال روان میلادی ۵۶۷.۱ کیلوگرام یورانیم با غنای ۲۰ درصد و ۱۲۸.۳ کیلوگرام یورانیم با غنای ۶۰ درصد در اختیار داشت. در صورتیکه این یورانیم ۹۰ درصد غنی می‌شد، این مقدار سه برابر بیشتر از مقدار مورد نیاز برای ساخت بم اتمی می‌بود.