وست: آموزش دختران مسلهٔ داخلی افغانستان است؛ کربی: طالبان به زنان حق آموزش بدهند

در حالیکه تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان حق آموزش زنان و دختران در افغانستان را یک موضوع داخلی عنوان کرده، اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، می‌گوید که اگر طالبان در پی کسب مشروعیت بین‌المللی اند، باید به تعهدات خود، از جمله دادن حق کار و آموزش به زنان و دختران عمل کنند.

وست روز سه شنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) در صحبت در مرکز پژوهشی استمسن در شهر واشنگتن دی‌سی گفت که افغانستان در حال حاضر با مشکلات متعدد از جمله بحران اقتصادی و نقض حقوق بشر مواجه است، اما حق آموزش زنان و دختران در افغانستان را یک موضوع داخلی عنوان کرد. او گفت اگر قرار باشد که به دختران و زنان اجازه دادند شود که به مکاتب متوسطه و پوهنتون برگردند، این کار باید از داخل افغانستان صورت بگیرد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید وست:‌ افغانستان با مشکلات متعدد مواجه است، اما داعش خراسان عمده‌ترین نگرانی امریکا است

اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید امروز جمعه ۱۵ سپتمبر (۲۴ سنبله) به صدای امریکا گفت: ''ما طالبان را به عنوان حکومت افغانستان نمی‌شناسیم. اگر [طالبان] می‌خواهند به رسمیت شناخته شوند، اگر می‌خواهند به آنان به گونه یک [حکومت] مشروع دیده شود، باید تعهداتی را که گفته اند، از جمله نحوهٔ برخورد با زنان و دختران که شامل آموزش دختران و زنان جوان است، عملی کنند.''

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید افزود: ''اگر آنان [طالبان] در مورد مشروعیت جدی استند و می‌خواهند چنین شود، باید تعهداتی را که تا اکنون عملی نکرده اند، انجام دهند.''

در بیش از دو سال گذشته که طالبان بار دیگر به قدرت رسیده اند، منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، کار در ادارات دولتی به جز چند سکتور معدود، کار در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از محدودیت‌هایی اند که طالبان بر زنان و دختران اعمال کرده اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد این گونه اقدامات طالبان را تبعیض سیستماتیک علیه زنان خوانده است. جامعه بین المللی نیز از طالبان خواسته است که اگر خواهان مشروعیت بین المللی استند، رفتار خود را در قبال زنان و دختران تغییر دهند.

اما طالبان به کرات ادعا کرده اند که در چارچوب شریعت اسلام به زنان حقوق قایل بوده و با مساعد شدن وضعیت، دروازه‌های مکاتب را دوباره به روی دختران خواهند گشود.

در تازه ترین مورد، محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) ادعا کرد که حقوق زنان در حکومت این گروه پامال نشده است.

همزمان با این، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان گفته است که همۀ حقوق شرعی زنان به شمول تحصیلات برای شان داده می‌شود و نباید در این زمینه عجله کرد.

ندیم نیز غرب را متهم کرده که از موضوع حقوق زنان در افغانستان "استفاده‌جویی" می‌کنند.

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید همچنین با دفاع از کارکردهای ۲۰ سال اخیر نظامیان این کشور و با اشاره به گزارش اخیر ادارات استخباراتی امریکا به صدای امریکا گفت که می‌بینید که القاعده دیگر هیچ تهدیدی مهمی از افغانستان ایجاد نمی‌کند.

کربی افزود: "ما هنوز توانایی مبارزه با تروریزم را داریم و می‌توانیم با هر تهدیدی که نه تنها از افغانستان بلکه از سایر نقاط منطقه ظاهر شود، مقابله کنیم و از استفاده از این توانایی‌ها هراس نداریم."

ارزیابی‌های ادارات استخباراتی ایالات متحده نشان می‌دهد که ۲۲ سال پس از حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، امریکا شبکهٔ القاعده را ناتوان کرده و این گروه قادر به حمله به ایالات متحده نخواهد بود.

کرستی ابی‌زید، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریزم در بیانیه‌ای به مناسبت بیست‌ودومین سالروز حملۀ القاعده بر ایالات متحده گفت: "القاعده در افغانستان و پاکستان نظر به هر وقت دیگر به پایین‌ترین سطح خود رسیده و احیای آن بعید است."

به گفتهٔ ابی‌زید این نشان می‌دهد که "امریکا و شرکای ان در سال های پس از آن حملات وحشتناک به موفقیت هایی دست یافته اند".

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید امریکا: القاعده در افغانستان تضعیف شده و احیای آن بعید است

اما ملل متحد در گزارشی که ماه جون سال روان نشر کرد،‌ افغانستان را به عنوان بهشتی برای القاعده و "منبع اصلی تهدید تروریستی برای آسیای مرکزی و جنوب آسیا" یاد کرده است. در این گزارش آمده است: "روابط میان القاعده و طالبان نزدیک باقی‌مانده است."