اسلام آباد: مهاجرین فاقد مدرک بر اساس قوانین داخلی پاکستان اخراج می‌شوند

وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به درخواست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مبنی بر تعلیق تصمیم اخراج مهاجرین خارجی که مدارک اقامت قانونی ندارند، گفته که این تصمیم بر اساس قوانین داخلی مستقل پاکستان گرفته شده است.

وزارت امور خارجه پاکستان روز دوشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که تصمیم اخراج مهاجرین فاقد مدارک معتبر اقامت از آن کشور، بدون درنظرداشت کشور متبوع آنان گرفته شده است.

ادارات ملل متحد هشدار داده اند که طرح پاکستان برای اخراج اجباری مهاجران خارجی فاقد مدارک قانونی اقامت از آن کشور، می‌تواند خطرات ایجاد فاجعهٔ حقوق بشری را در پی داشته باشد.

روینا شمداسانی، سخنگوی کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز یکشنبه ۲۹ اکتوبر (هفتم عقرب) گفت: "بسیار نگران استیم که کسانی‌ که اخراج می‌شوند مبادا با تخطی‌های حقوق بشری، به شمول شکنجه، بازداشت، حبس، تبعیض شدید و فقدان دسترسی به نیازمندی‌های اساسی اقتصادی و اجتماعی مواجه شوند."

او افزود که نگرانی خاص در مورد زنان وجود دارد، زیرا به گفتهٔ او، طالبان "برای زدودن کامل آنان از هرگونه حضور در عرصهٔ اجتماعی، از محیط کار گرفته تا مکاتب و حتا رفتن به پارک‌های عمومی تلاش کرده اند".

اما در اعلامیه وزارت خارجۀ پاکستان گفته شده است که این تصمیم بر اساس قوانین داخلی مستقل پاکستان و مطابق با هنجارها و اصول بین‌المللی قابل اجرا است.

این وزارت گفته است: "حکومت پاکستان تعهدات خود را در قبال نیازهای حفاظتی و ایمنی افراد در شرایط آسیب‌پذیر با جدیت تمام انجام می‌دهد".

به گفتۀ وزارت خارجۀ پاکستان، تمامی اتباع خارجی که به صورت قانونی در پاکستان ثبت شده اند، خارج از محدوده این طرح قرار دارند و اخراج نخواهند شد.

این وزارت تاکید کرده است که جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های جمعی را برای رسیدگی به وضعیت پناهندگان محافظت شده از طریق پیشبرد راه‌های حل مستمر افزایش دهد. همچنان پاکستان گفته است که برای این منظور به همکاری با شرکای بین‌المللی خود ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، پاکستان در حال حاضر میزبان ۳.۷ میلیون مهاجر افغان است که ۷۰۰هزار نفر آن پس از اقتدار مجدد طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به این کشور فرار کرده اند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داده اند که از سوم اکتوبر تا اکنون، نزدیک به ۶۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان برگشته اند. این نهادهای ملل متحد گفته اند که اکثر افغان‌های عودت کننده گفته اند که به دلیل ترس از بازداشت شدن از سوی طالبان، در پاکستان به سر می‌بردند.

متیو سالتمارش، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، گفت: "ما از پاکستان تقاضا کرده ایم تا به حفاظت از افغان‌های آسیب‌پذیر ادامه دهند...آنان در صورت برگشت اجباری [به افغانستان] با خطر فوری روبرو خواهند شد."

سالتمارش گفت که افغانستان بحران شدید بشری را پشت سر می‌گذارد و با آزمون‌های جدی حقوق بشری به ویژه در زمینهٔ حقوق زنان و دختران روبرو است.

افزون بر زنان و دختران، فعالان جامعه مدنی، خبرنگاران،‌ مدافعان حقوق بشر و کارمندان و نظامیان حکومت پیشین افغانستان نیز با تهدید جدی در افغانستان روبرو اند.