لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا به افغان‌های که از پاکستان اخراج می شوند ۱۵ میلیون یورو کمک می‌کند


در حالی که بر اساس تصمیم حکومت پاکستان تا سه روز دیگر باید تمامی افغان‌های بدون مدارک قانونی از این کشور خارج شوند، اتحادیه اروپا اعلام کرد که کمک ۱۵ میلیون یورو ( حدود ۱۶ میلیون دالر) را برای بازگشت افغان‌ها به کشورشان اختصاص داده است.

دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان ناوقت شنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است: "یکجا با سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که عودت‌کنندگان هنگام بازگشت به کشور شان احساس مصوونیت کنند و پس از بازگشت به مناطق خود به حمایت‌های لازم دسترسی داشته باشند."

در اوایل ماه اکتوبر، زمانی که حکومت پاکستان تصمیم به اخراج یک میلیون و ۴۰۰ هزار مهاجر فاقد اسناد از آن کشور را اعلام کرد، این نخستین بار است که کمک ها در روند بازگشت مهاجرین افغان از سوی سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد.

در همین حال، حکومت طالبان برای بازگشت اجباری مهاجرین از پاکستان آمادگی می‌گیرد و راه‌های رسیدگی به این بازگشت‌کنندگان اجباری را مورد غور و ارزیابی قرار داده است.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان روز یکشنبه ۲۹ اکتوبر (هشتم عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که کمیسیون عالی برای رسیدگی امور بازگشت‌کنندگان اجباری تحت رهبری عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرای حکومت طالبان روز شنبه در نخستین جلسه‌اش در مورد مشکلات بازگشت اجباری مهاجرین افغان صحبت کرد.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان گفته است که در این نشست در خصوص کمک رسانی به عودت‌کنندگان در حدود امکانات حکومت طالبان و یک سلسله موضوعات دیگر تصمیم‌گیری شد.

پس از تصمیم حکومت پاکستان مبنی بر اخراج افغان‌های فاقد مدارک قانونی از این کشور، هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان دستور ایجاد یک کمیسیون ۳۱ عضوی را به رهبری عبدالسلام حنفی و وزارتخانه‌های مختلف صادر کرد تا به امور بازگشت‌کنندگان اجباری رسیدگی کند.

اسلام‌آباد در آغاز ماه اکتوبر امسال به صدها هزار مهاجر تا اول نومبر مهلت داد تا داوطلبانه این کشور را ترک کنند، در غیر آن، پس از پایان مهلت مقرره به اجبار اخراج خواهند شد.

سرفراز بگتی، وزیر داخله حکومت موقت پاکستان، در روز پنجشنبه، ۲۶ اکتوبر (چهارم عقرب) در یک کنفرانس خبری "مراکز نگهداری" را برای پناهجویان فاقد مدارک قانونی افتتاح کرد.

بگتی گرچه جزییاتی بیشتر ارایه نکرد، گفت که در این مراکز امکانات بهداشتی و غذا برای مهاجرین فراهم خواهد شد و با کودکان، زنان و سالمندان با احترام رفتار خواهد شد.

اما وزیر داخله حکومت موقت پاکستان تاکید کرد: "پس از اول نومبر، ما با مهاجرین غیرقانونی سازش نخواهیم کرد."

فیروز جمال، سخنگوی حکومت ایالت خیبر پشتونخوا نیز گفت که تا تاریخ مشخص شده سه مرکز در این ایالت که با افغانستان هم مرز است، افتتاح خواهد شد.

حکوت پاکستان گفته است که حدود ۱.۷ میلیون تبعه خارجی بدون مدارک قانونی در این کشور زندگی می‌کنند که از این میان ۱.۴ میلیون آنها افغان استند.

گروه

XS
SM
MD
LG