طالبان: در ربع اول ۱۴۰۳ بیش از ۷۰۰هزار تذکره الکترونیکی توزیع شده است

از آغاز روند توزیع تذکره الکترونیکی تا کنون بیش از ۱۳ میلیون و ۶۰۰هزار شهروند افغانستان، تذکره الکترونیکی دریافت کرده اند.

ادارۀ ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان می‌گوید که از اول حمل تا آخر جوزای ۱۴۰۳ خورشیدی برای ۷۰۲هزار و ۱۴۸ شهروند افغانستان تذکره الکترونیکی توزیع شده است.

این اداره امروز شنبه ۲۳ جون (سوم سرطان) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این خدمات از طریق ۷۶ مرکز توزیع تذکره الکترونیکی و اداره آسان خدمت در سراسر افغانستان به متقاضیان فراهم شده است.

در خبرنامه آمده است: "بیش‌ترین تذکره‌های توزیع‌شده الکترونیکی در سه ماه اول سال روان، در ولایت کابل بوده که برای بیش از ۱۳۱هزار تن از هموطنان توزیع شده است. پس از کابل، در ولایت‌ هرات بیش از ۶۸هزار، در بلخ بیش از ۴۵هزار، در ننگرهار حدود ۳۴هزار و در ولایت کندز بیش از ۳۲هزار تذکره الکترونیکی توزیع شده است."

این در حالی است که از آغاز تا پایان سال ۱۴۰۲ خورشیدی سه میلیون و ۱۲۴هزار تذکره الکترونیکی به شهروندان افغانستان توزیع شده بود.

بر اساس معلومات اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان، دو میلیون و ۶۸ هزار مرد و یک میلیون و ۵۶هزار زن در سال ۱۴۰۲ در ۳۴ ولایت افغانستان تذکره الکترونیکی گرفته بودند.

آمار این اداره نشان می‌دهد که از آغاز روند توزیع تذکره الکترونیکی تا کنون بیش از ۱۳ میلیون و ۶۰۰هزار شهروند افغانستان، تذکره الکترونیکی دریافت کرده اند.

به گفتۀ این اداره بیش از ۱۰ میلیون تذکره الکترونیکی پس از حاکمیت دوباره طالبان در اگست ۲۰۲۱ به متقاضیان توزیع شده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان در ماه ثور ۱۳۹۷ خورشیدی با گرفتن تذکره الکترونیکی روند توزیع آن را آغاز کرد.

نخست قیمت یک تذکره الکترونیکی از سوی حکومت جمهوری ۱۰۰ افغانی تعیین شده بود، اما پس از روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان نرخ تذکره نخست به ۳۰۰ افغانی و به اکنون ۵۰۰ افغانی رسیده است.

در حال حاضر تذکره الکترونیکی در مراکز در بدل ۵۰۰ افغانی و در اداره آسان خدمت در بدل ۷۰۰ افغانی به متقاضیان توزیع می‌شود.