پولیس هند: نه زایر هندو در حملهٔ تندروان در جمو کشته شدند

نظامیان هندی از دیر زمان درگیر شورشگری تندروان مظنون و جدایی طلب در جام و کشمیر اند.

پولیس هند گفته است که روز یکشنبه نهم جون (۲۰ جوزا) نه زایر هندو در حملهٔ تندروان مظنون کشته شده و ۳۳ زایر دیگر زخمی شدند.

موهیتا شرما، یک مقام محلی پولیس در جمو گفت: "تندروان بر این بس کمین گرفته و بر آن گلوله‌باری کردند. بس در دره سقوط کرد که منجر به مرگ نه نفر و زخمی شدن ۳۳ نفر دیگر شد."

پولیس هند گفته است که زخمی شدگان این رویداد به شفاخانه‌های همجوار منتقل شده و عملیات برای یافتن مهاجمان مظنون در ساحه آغاز شده است.

این رویداد درست در روزی به وقوع پیوست که نرندرا مودی، صدر اعظم ملی گرای هندو، برای سومین دور به صفت صدر اعظم هند سوگند وفاداری یاد کرد.

راهول گاندی، رهبر مخالف مودی، با اشاره به کشته شدن زایران هندی، در یک پیام در شبکهٔ ایکس نگاشته است: "این رویداد ننگین، تصویر واقعی از وضعیت نگران کنندهٔ امنیتی در جمو و کمشیر است."

جمو و کشمیر که پاکستان نیز بر آن ادعای ملکیت دارد، از دهه‌ها به اینسو صحنهٔ خشونت‌های تندروان اسلام‌گرا است که تا کنون منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر شده است.

در سال ۲۰۱۷ نیز تندروان مظنون بر یک بس حامل زایران هندو در جمو و کشمیر حمله کردند که در آن رویداد هشت نفر کشته شد.

روز گذشته، آر آر سواین، رییس پولیس جمو گفته بود که شمار تندروان محلی در این ساحه کاهش یافته و به گفتهٔ وی فقط ۷۰ تا ۸۰ تندرو خارجی در جمو فعالیت دارند.

از سال ۲۰۱۹ به اینسو و پس از سلب حق نیمه خودمختاری کشمیر زیر ادارۀ هند توسط حکومت به رهبری نرندرا مودی، صدراعظم هند، حس خشم و انزجار جدایی طلبان و تندروان کشمیری نسبت به هند اوج گرفته است.

کشمیر که جمعیت آن عمدتاً مسلمانان اند، از زمان استقلال پاکستان و هند در سال ۱۹۴۷ به اینسو به دو بخش تقسیم شده است که یکی آن زیر ادارۀ هند و دیگری زیر ادارۀ پاکستان است.

هند و پاکستان – دو همسایۀ رقیب مجهز با اسلحۀ اتمی – دو بار به خاطر کشمیر با هم جنگیده اند. هرچند هر یک از این دو کشور بخشی از کشمیر را زیر ادارۀ خود دارند، هردوی آنان ادعای ملکیت کامل آن را دارند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.