منع حجاب دانش‌آموزان؛ قضات محکمهٔ عالی هند اختلاف نظر دارند

پس از آن که محکمهٔ عالی ایالت کرناتکا در جنوب غرب هند به نپوشیدن حجاب در صنوف درسی فیصله کرد، گروهی از مسلمانان به محکمهٔ عالی هند عارض شدند، اما اختلاف نظر دو قاضی محکمهٔ عالی هند مانع صدور فیصله در این مورد شد و موضوع روز پنجشنبه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) به یک هیات بزرگتر متشکل از سه یا بیشتر قاضی ارجاع شد.

هیمنت گوپتا و سودانشو دولیا، دو قاضی محکمۀ عالی هند پس از غور بر درخواست این گروه مسلمانان حکم جداگانه‌ای صادر کردند.

گوپتا روز پنجشنبه گفت که نظر متفاوتی وجود دارد و این موضوع باید به یک هیات بزرگتر از بیش از دو قاضی ارجاع شود. او درخواست گروه های مسلمان علیه دستور دولت را رد کرد.

دولت هند در ماه فبروری دستوری را صادر کرد که افراد را از پوشیدن لباس‌هایی که برابری، همبستگی و نظم عامه را در مکاتب و کالج‌ها بر هم می‌زند، منع می‌کند.

با این حال، قاضی دولیا گفت که نیازی به مداخله در امور مذهبی نیست و محکمهٔ عالی ایالتی راه اشتباهی را در پیش گرفته است. او افزود: "این فقط بحث انتخاب بود. یکی از مهمترین چیزها برای من، تحصیل یک کودک بود."

محکمهٔ عالی ایالت کرناتکا به تاریخ ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) به نپوشیدن حجاب در صنوف درسی فیصله کرد و گفت که پوشیدن چادر حکم اسلامی ندارد.

بی سی ناگیش، وزیر معارف کرناتکا روز پنجشنبه گفت که ممنوعیت پوشیدن حجاب در موسسات آموزشی این ایالت تا زمانی که محکمه عالی این موضوع را حل و فصل کند که آیا حجاب برای زنان مسلمان یک عمل دینی ضروری در اسلام است یا خیر، ادامه خواهد داشت.

منع پوشیدن حجاب در دیگر ایالت‌های هند وضع نشده، اما فیصلهٔ محکمهٔ عالی هند علیه درخواست مسلمانان می‌تواند سر‌آغازی برای سایر ایالت‌ها باشد.

جنجال‌ها در ماه جنوری زمانی آغاز شد که یک مکتب دولتی در کرناتکا از ورود شاگردان مسلمان در صنوف درسی جلوگیری کرد؛ اقدامی که مسلمانان هند در مخالفت با آن دست به تظاهرات زدند و گفتند که این تصمیم دختران مسلمان را از حقوق بنیادی برای کسب علم و حقوق دینی محروم می‌کند.

در مقابل آن، شاگردان هندو نیز دست به تظاهرات زده و از تصمیم این ایالت حمایت کردند. به دنبال تصمیم مکتب دولتی، مکاتب بیشتر تصامیم مشابه اتخاذ کرده و از ورود دختران حجاب پوش جلوگیری کردند.

در زمان تصدی حکومت ملی‌گرای هندوی نرندرا مودی، صدر اعظم هند، خشونت و سخنرانی‌های نفرت‌آمیز علیه مسلمانان افزایش یافته است.

مسلمانان ۱۴ در صد نفوس ۱.۴ میلیاردی هند را تشکیل می‌دهند و در تاریخ این کشور حجاب در اماکن عامه نه منع شده و نه هم بر آن محدودیت وضع شده است.

شماری از فعالین حقوق بشر با اظهار نگرانی گفته اند که این محدودیت سبب افزایش اسلام‌هراسی خواهد شد.