رییس جمهور اندونیزیا در ملاقات با بایدن، خواستار پایان فوری جنگ در غزه شد

جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونیزیا (چپ) با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا در قصر سفید

جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونیزیا، روز دوشنبه با جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحده، در قصر سفید ملاقات کرد و خواست ۵۷ کشور اسلامی مبنی بر تامین آتش بس فوری در غزه را به وی ارایه کرد.

ویدودو گفت: " اندونیزیا از ایالات متحده می خواهد که بخاطر توقف مظالم در غزه، کاری بیشتر انجام دهد. بخاطر انسانیت، آتش بس ضروری است."

ریيس جمهور اندونیزیا، قطعنامهٔ نشست فوری سازمان همکاری های اسلامی را که روز شنبه در عربستان سعودی برگزار شده بود، ارایه کرد. این قطعنامه، توجیه اقدامات اسراییل در غزه را زیر عنوان دفاع از خود، رد کرده و خواستار پایان فوری جنگ شده است.

در این قطعنامه، کشورهای اسلامی بر توقف فروش تسلیحات به اسراییل و دسترسی بیشتر غزه به کمک بشردوستانه نیز تاکید کرده اند.

در دیدار روز دوشنبه در قصر سفید، بایدن یک فهرست از منافع مشترک با اندونیزیا به شمول ایجاد یک زنجیرهٔ دوامدار تامینات مواد مهم معدنی را ارایه کرد. اندونیزیا بزرگترین معدن نکل جهان را دارد و می خواهد تا به بازار بطری موترهای برقی ساخت ایالات متحده، دسترسی پیدا کند.

دسترسی به انرژی پاک به هدف مبارزه با بحران اقلیمی و امنیت دریایی، از دیگر موارد عمدهٔ همکاری میان هردو کشور می باشد.

رییس جمهور ایالات متحده گفت: "ما در مورد ارتقای همکاری ما به بلندترین سطح ممکن، صحبت می کنیم. یک مشارکت استراتیژیک جامع."

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحدهٔ امریکا گفت: "روی بسیاری موارد، آنان کاملاً توافق خواهند کرد. در حقیقت، پیشرفت قابل ملاحظه خواهند داشت. پیرامون دیگر موارد، آنان دیدگاه های متفاوت خواهند داشت. موقف ریيس جمهور ویدودو در مورد جنگ در غزه، معلوم است. موقف ریيس جمهور بایدن نیز معلوم است. هردو رهبر این فرصت را خواهند داشت تا دیدگاه های خود را در این مورد تبادله کنند."

رییس جمهور اندونیزیا پس از توقفش در واشنگتن، در نشست همکاری اقتصادی کشورهای آسیا-پسیفیک نیز اشتراک خواهد کرد. این نشست به میزبانی ایالات متحده، در شهر سان فرانسیسکوی ایالت کالفورنیا برگزار می شود. انتظار می‌رود که در حاشیهٔ این نشست، جو بایدن با شی جینپینگ، همتای چینی خود نیز دیدار کند.