تغییر سریع در رفتار طالبان ساده نیست، اما روزنهٔ امید باقیست- بنیت

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان می‌گوید که باوجود انتشار گزارش‌های متعدد از وضعیت حقوق بشر در افغانستان، تغییر سریع در رفتار طالبان کاری ساده نیست.

این مقام ملل گفت که با اینحال "روزنهٔ امید" برای تغییر باقی است، زیرا به گفتهٔ وی سازمان ملل متحد تا هنوز به مذاکرات با گروه طالبان ادامه می‌دهد.

بنیت در مصاحبه با صدای امریکا وضعیت حقوق بشر، به ویژه نقض حقوق زنان و دختران افغان را یک مسله نهایت جدی دانست و بر لزوم توجه جامعه جهانی به رعایت حقوق بشر در افغانستان تاکید ورزید.

او گفت که پس از بررسی وضعیت افغانستان، توصیه‌هایی را به کشورهای عضو ملل متحد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و طالبان ارایه کرد که به گفتهٔ وی در زمینهٔ شکل گیری سیاست‌های کشورهای عضو در مورد رسیدگی به پناهجویان افغان و موقف آنان در باره تعامل با طالبان موثر بوده است.

ریچارد بنیت گفت که در بارهٔ تعامل با جامعه جهانی، دیدگاه‌های متفاوتی در بین طالبان وجود دارد، اما تاکید کرد که تا زمانی که قیودات وضع شدهٔ طالبان بر حق کار و تحصیل زنان از میان برداشته نشود، مشروعیت یافتن حکومت طالبان امکان ناپذیر خواهد بود.

شرح کامل مصاحبه با ریچارد بنیت را در اینجا دنبال کنید.