نگرانی پاکستان از حضور تروریستان در افغانستان واقعی است - فورزایمر

انی فورزایمر، دپلومات پیشین ایالات متحدهٔ امریکا در افغانستان

انی فورزایمر، دپلومات پیشین ایالات متحدهٔ امریکا در افغانستان می‌گوید که پاکستان حق دارد که در مورد حضور گروه‌های دهشت‌افگن در خاک افغانستان شکایت کند، اما به گفتۀ وی این کشور خود در گذشته به طالبان افغان اجازه داده بود که در آن کشور پناهگاه داشته باشند.

مقام‌های پاکستانی، حکومت طالبان را به پناه دادن به تندروان تحریک طالبان پاکستان متهم کرده و گفته اند که اسلام آباد بدون درنظرداشت اینکه آیا حکومت طالبان اراده‌ای برای سرکوب دهشت افگنان دارد یا نه، به مبارزه با دهشت افگنی در جایی که باشد ادامه خواهد داد.

انی فورزایمر در مصاحبه با صدای امریکا گفت که روابط طالبان با پاکستان در حال حاضر پیچیده است و روسیه و ایران با افزایش روابط دپلوماتیک شان با طالبان ممکن حکومت این گروه را به عنوان حکومت مشروع بپذیرند.

فورزایمر می‌گوید که برخی‌‌ها در حکومت ایالات متحده نیز می خواهند با طالبان همکاری کنند. به گفتهٔ او اگر این کار شود، یکی از بدترین اشتباهات خواهد بود.

او گفت:‌ "هرنوع همکاری با طالبان به عنوان رسمیت بخشیدن به این گروه خواهد بود و امریکا برتری یا امتیاز استراتیژیک خود را بر آنان از دست می دهد و در عوض هیچ چیزی به دست نمی‌آورد."

خانم فورزایمر در اشاره به دعوت طالبان به نشست فارمت مسکو گفت که روسیه در سرحد غربی خود در جنگ است و نمی‌خواهد در سرحدات شرقی و آسیای میانه با مزاحمت‌های برخاسته از افغانستان مواجه شود از همین‌رو می‌خواهد با طالبان رابطه داشته باشد.

شرح کامل مصاحبه با انی فورزایمر را اینجا تماشا کنید.