دیوین کن: هراس از پناهجویان افغان در پاکستان شدت گرفته است

دیوین کن، مسوول ریفیوجیز انترنشنل سازمان حامی پناهجویان، می گوید یک نوع هراس از پناهجویان افغان میان مردم پاکستان شدت گرفته است.

خانم کن در مصاحبهٔ اختصاصی با صدای امریکا گفت که وضعیت بد اقتصادی در پاکستان و نگرانی از فعالیت های دهشت‌افگنی در آنکشور سبب این هراس است و این امر به خاطری نگران کننده است که حمایت بین المللی از پناهجویان افغان در پاکستان را زیر تاثیر قرار می‌دهد.

دیوین کن می‌گوید که مهاجرین افغان در پاکستان به کتگوری‌های مختلف تقسیم شده اند. مهاجرین که بیش از ۴۰ سال در پاکستان اقامت دارند، مهاجرین که کارت اقامت دارند و مهاجرین که پس از تحول سال ۲۰۲۱ در افغانستان به آنکشور رفته اند. وی افزود که کتگوری سوم با مشکلات فراوان روبرو استند.

مقامات حکومت طالبان گفته اند که شمار زیاد افغان‌های مهاجر در پاکستان درین اواخر دوباره به افغانستان برگشته اند. اما خانم کن گفت: "میدانم که شماری زیاد مردم بخصوص از پاکستان به کشور بر نمی گردند. بطور مثال بین ماه جنوری و مارچ امسال فقط ۱۲۲۵ نفر مهاجر از مجموع حدود چهار میلیون پناهجوی افغان، از پاکستان به خاک خود برگشته اند."

خانم کن شروع دوبارهٔ کار کارمندان زن موسسه پناهندگان ناروی (ان آر سی) در ولایت قندهار را یک خبر خوب خوانده و ابراز امیدواری کرد که برای کارکنان اناث سایر نهاد های خیریه اجازه داد شود که به نیازمندان کمک‌های بشری کمک کنند.

شرح کامل مصاحبه با دیون کن را دراینجا تماشا کنید.