حماس خواستار تشکیل حکومت مستقل فلسطینی پس از جنگ در نوار غزه و کرانه غربی شد

بخش‌هایی از ویرانه‌های شهر غزه

یک عضو دفتر سیاسی حماس روز جمعه ۱۲ جولای (۲۲ سرطان) گفت که این گروه پیشنهاد کرده که در جریان مذاکرات آتش‌بس یک حکومت مستقل متشکل از شخصیت‌های غیرحزبی غزه و کرانه غربی اشغال شده را مدیریت کند.

حسام بدران با نشر اعلامیه‌ای در مورد مذاکرات جاری میان اسراییل و حماس که به میانجی‌گری قطر، مصر و ایالات متحده صورت می‌گیرد، گفت: ''ما پیشنهاد داده‌ایم که پس از جنگ، یک حکومت ملی با صلاحیت [نوار] غزه و کرانه غربی را مدیریت کند.''

با اینحال، بدران افزود:‌ ''اداره غزه پس از جنگ، بدون مداخله خارجی، یک موضوع داخلی فلسطینی‌ها است و فردای جنگ غزه، با هیچ جناح خارجی در این مورد گفتگو نخواهیم کرد.''

یک عضو حماس به خبرگزاری فرانس پرس گفت که پیشنهاد تشکیل حکومت غیرحزبی همراه با میانجی‌گران تهیه شده است.

این عضو حماس که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت که این حکومت ''در مرحله نخست پس از جنگ، مسایل غزه و کرانه غربی را مدیریت خواهد کرد و شرایط را برای انتخابات سراسری مساعد می‌کند."

این اظهارات بدران پس از آن بیان شد که بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، خواهان حفظ کنترول دهلیز فیلادلفی، قلمرو غزه در امتداد مرز با مصر، شد.

این شرط با موقفگیری حماس درتضاد قرار دارد، زیرا این گروه گفته است که اسراییل باید پس از آتش‌بس از تمام قلمرو غزه عقب نشینی کند.

نتانیاهو روز پنجشنبه گفت که کنترول دهلیز فیلادلفی بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از "قاچاق سلاح به حماس از مصر" است.

در حال حاضر، مذاکره برای آتش‌بس در دوحه، پایتخت قطر و قاهره، پایتخت مصر، به هدف برقراری آتش‌بس در غزه و بازگرداندن گروگان هایی که هنوز در اسارت حماس قرار دارند، ادامه دارد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات این کشور، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۹۵ نفر را کشتند ۲۵۱ نفر را گروگان گرفتند.

از میان ۲۵۱ گروگان، ۱۱۶ نفر آنان هنوز هم در غزه به سر می‌برند. به گفته اردوی اسراییل، این رقم شامل ۴۲ گروگان‌هایی می‌شود که کشته شده‌اند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن ۳۸ هزار و ۳۴۵ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.