سوزاندن قرآن در سویدن؛ ایران اعزام سفیر خود را به استکهلم به تاخیر انداخت

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران،‌ روز یکشنبه دوم جولای (۱۱ سرطان) گفت که کشورش در اعتراض به سوختاندن نسخه‌ای از قرآن در بیرون یک مسجد در استکهلم،‌ پایتخت سویدن، از فرستادن سفیر جدید خود به آن کشور اجتناب خواهد کرد.

وزیر خارجهٔ ایران در تویتی نوشته است: "علی‌رغم پایان مراحل اداری، فعلا روند اعزام سفیر به سویدن به علت اقدام دولت این کشور در صدور مجوز جسارت به ساحت قرآن‌کریم متوقف شد."

با آنهم امیرعبداللهیان مشخص نکرده است که اعزام سفیر ایران به سویدن تا چه زمانی به تعویق افتیده است.


یک مرد در سویدن چهارشنبهٔ گذشته ۲۸ جون و در نخستین روز عید قربان،‌ یک نسخۀ قرآن را در برابر مسجد جامع شهر استکهلم، پایتخت سویدن، به آتش کشید.

یک روز پس از این رویداد،‌ وزارت خارجهٔ‌ ایران شارژدافیر سویدن مستقر در تهران را احضار کرد و آنچه را که توهین به مقدس‌ترین مقدسات اسلامی خواند، محکوم کرد.

با آنکه پولیس سویدن چندین درخواست‌ اخیر برای سازماندهی مظاهرات ضد قرآن را رد کرده است، محاکم این کشور، این تصمیم پولیس را رد کرده و گفته اند که چنین اقدام آزادی بیان را نقض می‌کند.

وزیر خارجهٔ ایران پنجشنبه گذشته نیز در تویتی سوختاندن قرآن در سویدن را محکوم کرد و در تویتی نوشت:‌ "همه جهان‌اسلام اهانت به کتب‌آسمانی و #قران کریم را قویا محکوم می‌کند. اجازه دادن در اهانت به مقدسات دينی و قرآن‌کریم با هر توجیهی از سوی سویدن پذیرفته نیست. دموکراسی و آزادی خواندن این رفتارها، فقط و فقط مشوق تروریزم و افراط‌گرایی است. دودش قبل از هر طرفی به چشم غرب خواهد رفت."

پولیس سویدن پس از صدور مجوز مظاهرهٔ ضد قرآن چهار شنبه گذشته گفت که این اقدام "ممکن عواقب پالیسی خارجی را در پی داشته باشد" اما تاکید کرد که خطرات امنیتی و عواقب مرتبط با سوزاندن قرآن در حدی نیست که درخواست مظاهرهٔ ضد قرآن رد شود.