ایران ادعای امریکا مبنی بر دست داشتن در حملات حوثی‌ها بر کشتی‌های تجاری را رد کرد

وزارت خارجهٔ ایران روز شنبه ۲۳ دسمبر ( دوم جدی) اتهامات امریکا مبنی بر دست داشتن تهران در حملات شورشیان حوثی بر کشتی های تجاری را رد کرده و گفت که این گروه به تنهایی عمل می‌کند.

ایالات متحده روز جمعه ۲۲ دسمبر (اول جدی) ایران را به دخالت در حملات میزایلی و طیاره‌های بدون سرنشین حوثی‌های یمن بر کشتی‌های تجاری در بحیرهٔ سرخ متهم کرد و گفت که اقدامات سخت‌تری از جمله اعزام احتمالی نیروها را در نظر دارد.

علی باقری، معاون وزارت خارجهٔ ایران گفت: "مقاومت (حوثی‌ها) ابزارهای خاص خود را دارد و بر اساس تصمیمات و توانایی‌های خود عمل می‌کند."

او به خبرگزاری مهر گفت: "اینکه برخی قدرت‌ها مانند امریکایی‌ها و اسراییلی‌ها از جنبش مقاومت ضربه می‌خورند، به هیچ وجه نباید واقعیت قدرت مقاومت در منطقه را زیر سوال ببرند."

حوثی‌ها که کنترول بخش اعظم یمن از جمله صنعا، پایتخت آن کشور، را در دست دارند، تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل علیه حماس، به حملات خود علیه کشتی‌هایی که عازم بنادر اسراییل می‌شوند، ادامه خواهند داد.

جنگجویان حوثی مدعی شده اند که تنها کشتی‌های با مقصد اسراییل را هدف قرار می‌دهند. اما معلومات شرکت "مرین ترکر" که تردد کشتی‌های جهان را زیر نظر دارد، حاکی از آن است که مقصد برخی از کشتی‌های مورد حمله حوثی‌ها بندر جده در عربستان سعودی نیز بوده است.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ٔ ایران روز شنبه گفت که واشنگتن قبلاً از ایران خواسته بود به شورشیان یمنی توصیه کند که علیه منافع امریکا و اسراییل در منطقه اقدام نکنند.

او در کنفرانسی که در تهران برای حمایت از فلسطینی ها برگزار شد، گفت: "ما به امریکایی ها اعلام کرده ایم که این گروه ها بر اساس منافع خود تصمیم گرفته اند که چگونه از غزه حمایت کنند."

امیر عبداللهیان گفت: "ما دستور توقف حملات را نداده و نخواهیم داد."

جنگ میان اسراییل و حماس از دو و نیم ماه به اینسو جریان دارد. مقام‌های فلسطینی گفته‌ اند که در این مدت، در حملات اسراییل بر غزه ۲۰۲۵۸ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

اسراییل نیز گفته است که افزون بر ۱۲۰۰ نفر که در حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل کشته و نزدیک به ۲۴۰ نفر دیگر گروگان گرفته شدند، کم از کم ۱۴۴ نظامی اسراییل در جریان عملیات نظامی بر ضد حماس در میدان جنگ کشته شده اند.

ایران که از حماس حمایت مالی و نظامی می کند، حمله هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل را ستایش کرده اما هرگونه دخالت در آن را رد کرده است.

تهران بارها نسبت به گسترش درگیری هشدار داده است و ماه گذشته امیرعبداللهیان گفت که شدت جنگ گسترش آن را "حتمی" کرده است.