ایران یک سویدنی ایرانی-تبار را اعدام کرد

حبیب فرج‌الله چعب، معروف به حبیب اسیود

حکومت ایران روز شنبه ششم می (۱۶ ثور) یک ناراض سویدنی ایرانی-تبار را در آن کشور به اتهام ''فساد فی‌الارض" اعدام کرد.

حبیب فرج الله چعب معروف به حبیب اسیود به دلیل فعالیت با جنبش مبارزه برای آزادی اهواز، یک گروه جدایی طلب عرب در ایران، به اتهام ''فساد فی الارض'' محکوم و در نهایت روز شنبه در ایران اعدام شد.

تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که جنبش مبارزه برای آزادی اهواز در سال ۲۰۱۸ میلادی بر یک رسم گذشت نظامی حمله کرد که در اثر آن ۲۵ نفر کشته شدند.

چعب در سال ۲۰۲۰ توسط نیروهای امنیتی ایران در ترکیه اختطاف شد و سپس به ایران منتقل شد. تا حالا مشخص نشده که نیروهای امنیتی ایران چگونه وی را در ترکیه اختطاف کردند.

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سویدن با ''ابراز خشم'' از اعدام چعب گفت که حکومت کشورش از ایران خواسته بود تا حکم اعدام این شهروند سویدنی-ایرانی‌تبار را اجرا نکند.

بیلستروم گفت:‌ ''مجازات اعدام، مجازاتی غیرانسانی و غیرقابل برگشت است و سویدن همراه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا اجرای آن را تحت هر شرایطی محکوم می کند.''

پیش از این نیزحکومت سویدن نسبت به دستگیری و محکومیت آقای چعب ابراز نگرانی کرده بود.

روابط میان سویدن و ایران حتا پیش از دستگیری چعب پرتنش بود، زیرا حکومت سویدن یک مقام پیشین ایران را که بخشی از اعدام‌های دسته جمعی زندانیان سیاسی ۱۹۸۸ بود،‌ به حبس ابد محکوم کرده است.

چعب، ۴۸ ساله بود و شهروندی سویدن را داشت. او که مدتی رهبری "جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز'' موسوم به "حرکت نضال" را به عهده داشت، در اکتوبر ۲۰۲۰ در سفرش به ترکیه توسط مامورین امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد.

سازمان حقوق بشر ایران نیز اعدام حبیب اسیود را ''به شدت محکوم'' کرد و خواهان ''واکنش شدید جامعه بین المللی نسبت به این قتل فراقضایی'' شده است.

محمود امیری‌مقدم، رییس سازمان حقوق بشر ایران، در مورد گفت:‌ ''اعدام حبیب چعب مصداق بارز تروریزم حکومتی است."

امیری‌مقدم افزود:''حبیب چعب یک شهروند دوتابعیتی بود که حکومت برای گرفتن امتیاز از کشورهای اروپایی او را در خارج از مرزهای ایران ربوده و پس از محاکمه در یک محکمهٔ نمایشی بدون هیچ یک از معیارهای محاکمهٔ عادلانه به مرگ محکوم کرده بود. این عمل تروریستی جمهوری‌ اسلامی باید با واکنش قوی اتحادیه اروپا و به خصوص حکومت سویدن مواجه شود. در غیر این صورت هیچ یک از شهروندان اروپایی در نزدیکی مرزهای ایران امنیت نخواهند داشت."

نهادهای امنیتی حکومت ایران در سال‌های گذشته شماری از فعالان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی از جمله روح‌الله زم، جمشید شارمهد، و حبیب اسیود را از کشورهای همسایه ربوده و به ایران منتقل کردند.

قوه قضاییه روح‌الله زم و حبیب اسیود، شهروندان سویدنی ایرانی-تبار را اعدام و جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ایرانی آلمانی را به اعدام محکوم کرده است.