ایران: در صورت حمله اسراییل، امریکا 'مسوولیت کامل' پیامدها را بر عهده خواهد داشت

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دایمی ایران در ملل متحد

نمایندهٔ دایمی ایران در ملل متحد روز دوشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) هشدار داد که در صورت حمله تلافی‌جویانه اسراییل بر ضد جمهوری اسلامی، ایالات متحده مسوولیت کامل آن را بر عهده خواهد داشت.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دایمی ایران در ملل متحد، این هشدار پس از آن داد شد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، اخیراَ گفت که از پلان اسراییل مبنی بر حملات تلافی‌جویانه علیه ایران آگاهی دارد، اما در مورد جزییاتی ارایه نکرد.

بایدن جمعهٔ گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر درک خوبی از پاسخ اسراییل در برابر حملات میزاییلی ایران دارد، گفت: "بلی و بلی."

با اینحال، بایدن به اسراییل توصیه کرده که ساحات مربوط به نفت را در ایران، که یکی از ۱۰ تولید کننده بزرگ نفت در جهان است، هدف قرار ندهد.

بر اساس گزارش روزنامهٔ واشنگتن پست، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، به رییس جمهور بایدن گفته است که قصد دارد تاسیسات نظامی ایران آماج حملات قرار بدهد، نه زیربنا‌های هسته‌ای و نفتی آن کشور را.

ایروانی اظهارات بایدن مبنی بر آگاهی داشتن از حملات اسراییل بر ایران را به شدت "نگران کننده و تحریک آمیز" خواند.

او در نامه‌ای به انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در مورد اظهارات رییس جمهور بایدن نوشته است‌: "این اظهارات (بایدن) تحریک‌آمیز عمیقاً نگران‌کننده است، زیرا نشان‌دهنده تایید ضمنی و حمایت آشکار ایالات متحده از تجاوز نظامی غیرقانونی رژیم اسراییل علیه ایران است. چنین اظهاراتی همچنین با ادعاهای مکرر ایالات متحده مبنی بر حمایت از کاهش تنش در منطقه تناقض دارد."

ایروانی در این نامه همچنین گفته است که امریکا تسلیحات را برای اسراییل فراهم می‌کند و در صورت حملهٔ اسراییل، واشنگتن مسوولیت کامل دارد. او افزود:‌ "لذا، ایالات متحده مسئولیت کامل نقش خود در تحریک، تشویق و تسهیل هرگونه اقدامات تجاوزگرانه توسط رژیم اسراییل علیه جمهوری اسلامی ایران را بر عهده خواهد داشت."

اسراییل، متحد امریکا، که با گروه حماس در غزه و با حزب‌الله در لبنان درگیر جنگ است، تعهد کرده استمه به حملات میزاییلی ایران پاسخ بدهد.

پیش از این، عباس عراقچی، وزیر خارجهٔ ایران، به تاریخ ۱۸ اکتوبر در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته هر کسی از حملهٔ اسراییلی برای ایران آگاه باشد و یا حمایت کند، پاسخگو خواهد بود.


عراقچی در این پیام نوشته است: "هر فردی که از چگونگی و زمان‌بندی حمله اسراییل به ایران مطلع باشد و یا وسایل و پشتیبانی برای چنین حماقتی فراهم کند، به‌ طور منطقی باید برای هرگونه تلفات احتمالی پاسخگو باشد."

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ اول اکتوبر کم از کم ۲۰۰ میزایل بالستیکی به سمت اسراییل پرتاب کرد و اعلام کرد که این حملات را به انتقام از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تهران، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان، انجام داده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.