بلینکن: ایران جنگ روسیه در اوکراین را شعله‌ور می‌کند

یک افسر اوکراینی قطعه‌ای از یک درون ساخت ایران را بررسی می کند که در قلمرو آن کشور سقوط داده شده است

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز جمعه ششم جنوری (۱۶ جدی) گفت که ایران از طریق فراهم‌آوری تسلیحات برای روسیه، جنگ در اوکراین را شعله‌ور می‌کند.

انتونی بلینکن در تویتی همچنین نوشته است که ایالات متحده بر هفت نفر در ایران تعزیرات وضع کرده است که در فراهم‌آوری تسلیحات برای روسیه دخیل اند.

آقای بلینکن در تویت نوشته است: "ایران با فراهم‌آوری طیاره‌های بی‌سرنشین جنگ روسیه در اوکراین را دامن می‌زند. امروز، ایالات متحده بر هفت نفر که در برنامه‌های طیاره‌های بی سرنشین و میزایل‌های بالستیک ایران سهم داشتند، تعزیرات وضع کرد. برنامه‌هایی که مسکو برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی اوکراین استفاده می‌کند."

پیش از این،‌ایالات متحده نسبت به "مشارکت دفاعی تمام عیار" بین روسیه و ایران ابراز نگرانی کرده و آن را برای اوکراین، همسایگان ایران و جهان "زیان‌بار" توصیف کرده است.

ایران برای نخستین بار به تاریخ پنجم نومبر (۱۴ عقرب) ارسال طیاره‌های بدو ن سرنشین به روسیه را تایید کرد اما گفت که این درون‌ها قبل از تهاجم روسیه به اوکراین در اختیار روسیه قرار داده شده بود.

اوکراین و متحدان غربی آن روسیه را به استفاده از درون‌های ساخت ایران برای انجام حملات در اوکراین متهم کرده اند، اما تهران همواره ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است.

با آنهم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در واکنش به اتهامات کشورهای غربی از جمله ایالات متحده گفته است که "اگر برای ما ثابت شود روسیه از درون ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به این مسله بی‌تفاوت نخواهیم بود و موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است."

واشنگتن پست به تاریخ ۱۶ اکتوبر گزارش داده بود که ایران در حال آماده شدن برای ارسال میزایل‌ها به روسیه است. اما به تعقیب آن، وزیر خارجهٔ ایران بار دیگر ارسال میزایل توسط کشورش به روسیه را تکذیب کرد و این اتهامات را "کاملا نادرست" خواند.

کیف در ماه اکتوبر سال گذشته گفته بود که نزدیک به ۴۰۰ درون ایرانی علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده شده و مسکو حدود ۲۰۰۰ درون سفارش کرده است.

در تازه‌ترین رویداد، قوای هوایی اوکراین گفته است که در نخستین روز سال ۲۰۲۳ میلادی ده‌ها طیارهٔ بی‌سرنشین روسیه را سقوط داده است که برای انجام حملات وارد قلمرو اوکراین شده بودند.

نظامیان روسی در شب اول سال نو شهر کیف، پایتخت اوکراین، و سایر شهرهای این کشور را آماج حملات میزایلی و طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) های ساخت ایران قرار دادند.

قوای هوایی اوکراین با نشر بیانیه‌ای گفته است که سربازان اوکراینی ۴۵ درون "شاهد" را سرنگون کرده اند.

در این بیانیه آمده است که ۱۳ درون در آخرین ساعات سال ۲۰۲۲ و ۳۲ درون دیگر در نخستین ساعات سال ۲۰۲۳ توسط نیروهای اوکراین سرنگون شدند.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه که همه اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل هستند، اخیراً گفته‌اند که ایران با فراهم کردن طیاره‌های بدون سرنشین به روسیه، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

نقض این قطعنامه می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت تحریم‌های بین‌المللی باشد که در سال‌های پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران وضع شده بود و طبق قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شدند.