ایران از نخستین میزایل فوق سرعت صوت خود رونمایی کرد 

رسانه‌ٔ دولتی ایران گزارش داده است که این کشور نخستین میزایل بالستیک فوق سرعت صوت (هایپرسونیک) خود را امروز ششم جون (۱۶ جوزا) رونمایی کرد.

ایرنا با نشر تصاویر این میزایل که "فتاح" نام نهاده شده است، گزارش داد که ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران و قوماندانان سپاه پاسداران در مراسم رونمایی این میزایل شرکت کرده بودند.

بر اساس این گزارش، امیر حاجی‌زاده، رییس نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت که برد میزایل فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر بوده و می‌تواند در هر نوع سپر دفاعی نفوذ کند.

میزایل‌های هایپرسونیک، کم از کم پنج مرتبه سریعتر از سرعت صوت حرکت می‌کند.

ایران سال گذشته گفت که میزایل بالستیک فوق سرعت صورت ساخته است که توانایی مانور در داخل و بیرون از اتموسفیر را دارد.

ایرنا به نقل از رییسی نگاشته است: "گاهی بیان شده است که ساخت موشک (میزایل) برای چیست؟ که باید گفت برای بازدارندگی است؟ ما موشک می‌سازیم تا مورد تعرض دشمنان قرار نگیریم؛ در حقیقت موشک برای موشک نزدن دشمنان است نه برای موشک زدن ما."

با آنهم، تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که میزایل فتاح می‌تواند از سیستم‌های پیشرفتهٔ ضد میزایل امریکا و اسراییل بگذرد.

این در حالی است که تحلیلگران نظامی غربی گفته اند که ایران در مورد قابلیت‌های میزایلی خود مبالغه می‌کند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در پی نگرانی‌ها در خصوص برنامهٔ میزایل بالستیک ایران، در سال ۲۰۱۸ از توافقنامهٔ هسته‌ای بیرون شد و تعزیرات اقتصادی شدید را دوباره بر ایران وضع کرد.

ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به احیای توافقنامهٔ سال ۲۰۱۵ با ایران تلاش کرده است، اما مذاکرات غیر مستقیم میان واشنگتن و تهران از سپتمبر ماه گذشته به اینسو متوقف شده است.

اسراییل که مخالف توافقنامهٔ هسته‌ای با ایران است همواره تهدید کرده است که اگر این معضل از طریق دپلوماسی حل نشد، از گزینهٔ نظامی کار خواهد گرفت.