عبداللهیان قنسولگری جدید ایران را در شهر دمشق سوریه افتتاح کرد

یک هفته پس از آنکه قنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، آماج حمله هوایی قرار گرفت، وزیر خارجه ایران روز دوشبنه هشتم اپریل (۲۰ حمل) قنسولگری جدید کشورش را دمشق افتتاح کرد.

در اثر حمله دوشنبه گذشته بر قنسولگری ایران در دمشق هفت عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شمول محمد رضا زاهدی و محمدهادی حاجی رحیمی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران کشته شدند.

سنا، خبرگزاری رسمی سوریه،‌ گزارش داده است که امیر حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر خارجهٔ ایران، دفتر قنسولی جدید ایران را در حضور فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، افتتاح کرد.

یک خبرنگار فرانس پرس که در مراسم افتتاح قنسولگری جدید ایران حضور داشت، گزارش داده است که دفتر قنسولگری جدید ایران از دفتر قنسولی آن کشور که هفته گذشته آماج حمله قرار گرفت، چندان دور نیست.

تهران، متحد عمده دمشق، دوشنبه گذشته تعهد کرد که از حمله هوایی بر قنسولگری ایران در سوریه انتقام خواهد گرفت.

یحیی رحیم صفوی، مشاور ارشد آیت‌آلله خامنه‌ای، رهبر ایران، گفته است که پس از این هیچ‌ یک از سفارت‌خانه‌های اسراییل در امنیت نیست. او گفت: "جبههٔ مقاومت آماده است. اینکه چگونه خواهد شد، باید منتظر زمان باشیم."

جمهوری اسلامی ایران به شبکهٔ گروه‌های مورد حمایت خود در شرق میانه، چون حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمنی، جهاد اسلامی، حماس و گروه‌های نیابتی شیعه در عراق، عبارت "جبهه مقاومت" را کار می‌گیرد.

وزارت خارجه اسراییل از قول بنیامین نتنیاهو، صدراعظم آن کشور، در صفحه رسمی ایکس خود نوشته است:‌ "هر کسی به ما صدمه بزند یا قصد آسیب رساندن به ما را داشته باشد، ما به او ضربه خواهیم زد. ما این اصل را همیشه و در روزهای اخیر نیز عملی کرده‌ایم."

یک روز پس از حمله بر قنسولگری ایران در دمشق، مقامات ایالات متحده گفتند که امریکا در این حمله نه دخیل بوده است و نه از قبل آگاهی داشته است.

جان کربی، سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید، گفته است: ''ما هیچ دخالتی در این حمله نداشتیم. ما به هیچ وجه دخیل نبوده ایم."

این حمله هوایی در حالی رخ داد که جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه که به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته آغاز شد، هنوز هم ادامه دارد.

دمشق و تهران، اسراییل را مسوول حمله دوشنبه گذشته قلمداد کرده اند، اما اسراییل تا حالا در این مورد تبصره نکرده است.

امیرعبداللهیان در جریان سفرش به سوریه همچنین با بشارالاسد، رییس جمهور آن کشور، نیز ملاقات کرد. الوطن، روزنامه طرفدار دمشق گزارش داده است که صحبت‌های امیرعبداللهیان با رییس جمهور سوریه عمدتاٌ بر حملات هفته گذشته متمرکز بود.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، گزارش داده است که در حمله بر قنسولگری ایران در دمشق، ۱۷ نفر:هشت ایرانی، پنج سوری، یک عضو حزب الله لبنان و دو غیرنظامی کشته شدند.

پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی، اسراییل در ۱۳ سال گذشته صد‌ها حمله را در این کشور انجام داده است، اما به ندرت مسوولیت حملات را بر عهده گرفته است.

اسراییل در اغلب حالات نیروهای گروه حزب‌الله لبنان، نیروهای نظامی سوریه و دیپو‌های اسلحه را در سوریه هدف حملات قرار داده است.

اما حملات اسراییل در سوریه در ماه‌های اخیر پس از آن افزایش یافت که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله‌ای مرگبار را انجام داد و اسراییل نیز در عین روز حملات تهاجمی را بر ضد حماس در نوار غزه آغاز کرد.

تهران از تندروان فلسطینی حمایت می‌کند، اما دخالت مستقیم در حملات هفتم اکتوبر گروه حماس بر جنوب اسراییل را رد کرده است، حملاتی که موجب انتقامجویی گسترده اسراییل شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.