رییسی: تلاش امریکا برای عادی سازی روابط اسراییل با کشور‌های حوزهٔ خلیج ناکام خواهد ماند

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، روز یکشنبه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) در یک مصاحبه‌ای تلویزیونی در امریکا گفت که تلاش‌های ایالات متحده به منظور عادی سازی روابط اسراییل با کشور‌های عربی حوزهٔ خلیج فارس، به شمول عربستان سعودی ،"موفقیت آمیز نخواهد بود''.

رییس جمهور ایران در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت:‌ ''این کار امریکایی‌ها بود که دست رژیم صهیونیستی را در دست بعضی از دولت‌ها یا کشورهای عربی گذاشتند، اما این به معنای پذیرش موضوع از سوی ملت‌های عرب نیست.''

رییسی با ذکر نام‌ کشور‌هایی که در چند سال گذشته روابط شان را با اسراییل، عادی ساخته اند، گفت‌: ''ملت‌های این کشورها عمیقاً از رژیم صهیونیستی نفرت دارند و دولت‌ها برای بقای خودشان به فشار امریکایی‌ها تن داده‌ اند. این فشار امریکایی‌هاست و تصور امریکایی‌ها این است که با این کار برای رژیم صهیونیستی به نوع امنیت‌آفرینی می‌کنند.''

رییس جمهور ایران همچنین گفت:‌ ''امروز رژیم صهیونیستی منفورترین رژیم در دنیاست و جنایات پرشمار علیه انسان و بشریت دارد و نقض پیمان‌های بسیاری مرتکب شده است.''

بر اساس توافقات ابراهیم که به وساطت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، انجام شد، اسراییل از سال ۲۰۲۰ به اینسو با امارات متحدهٔ‌ عرب، بحرین، سودان و مراکش روابط‌اش را عادی ساخته است.

برقراری روابط میان اسراییل و عربستان سعودی، کشوریکه مقدس‌ترین مکان اسلامی را در خود جا داده است،‌ به مثابهٔ انعام بزرگی برای اسراییل پنداشته می‌شود و چنین روابط موجب تغییر جغرافیای سیاسی در شرق میانه خواهد بود.

بنیامین نتنیاهو،‌ صدراعظم اسراییل، روز جمعه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله)‌ در جریان سخنرانی در مجمع عمومی ملل متحد گفت که کشورش ''در آستانه" بر قراری روابط با عربستان سعودی است و تاکید کرد که فلسطینی‌ها در این مورد ''حق ویتو'' یا مخالفت را نخواهند داشت.

اما صدراعظم اسراییل گفت که چنین صلح راه طولانی را برای خاتمه بخشیدن منازعهٔ اعراب و اسراییل طی خواهد کرد. به گفتهٔ نتنیاهو، صلح میان عربستان سعودی و اسراییل موجب خواهد شد تا سایر کشور‌های عربی روابط خود با اسراییل را عادی سازند.

اسراییل و عربستان سعودی روابط دپلوماتیک رسمی ندارند، اما به دلیل وجه مشترک شان—دشمنی با ایران که رقیب دو کشور در منطقه به حساب می رود— گفته می‌شود که با هم روابط مخفیانۀ امنیتی دارند. اعتقاد بر این است که دولت شاهی عربستان سعودی از جمله معدود کشور‌های عربی است که ایجاد روابط با اسراییل را زیر بررسی دارد.

برنامهٔ هسته‌ای ایران
رییس جمهور ایران در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان همچنین گفت که ایران مخالف نظارت پایگاه‌های هسته‌ای توسط مفتشین ادارهٔ انرژی اتمی سازمان ملل متحده است.

رییسی گفت:‌ " اگر ما می‌خواستیم آژانس فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بازرسی نکند، راه‌های دیگری هم داشتیم و رسماً می‌گفتیم همکاری نمی‌کنیم، در صورتی که بنای ایران از ابتدا بر همکاری بوده است. این را خود مسوولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیران ادوار آن تایید کرده و تاکید دارند که ایران به طور کامل با آژانس همکاری کرده است."

رییسی افزود که ایران هیچ مشکلی ندارد که ناظران هسته‌ای سازمان ملل متحد از سایت‌های هسته‌ای آن کشور بازدیدکنند. این اظهارات رییس جمهور ایران چند روز پس از آن بیان شد که تهران چندین تفتیش ادارهٔ انرژی اتمی سازمان ملل متحد از انجام نظارت منع کرد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس و رسانهٔ دولتی ایران، ایرنا گرفته شده است.