در اوج تنش با ایران، وزیر خارجۀ عربستان به پاکستان رفت

عادل الجبیر، وزیر خارجۀ عربستان سعودی

در پی قطع روابط دیپلوماتیک میان ایران و عربستان و سعودی، وزیر خارجۀ عربستان پنجشنبه وارد اسلام آباد شد تا با رهبران پاکستانی دیدار کند.

پاکستان با داشتن اقلیت بزرگ مسلمان شیعه و پیشینۀ تنش های فرقه یی، مشتاقانه در تلاش است تا تنش به میان آمده میان عربستان و ایران را بزداید.

پس از آنکه حکومت عربستان سعودی روز شنبه ۴۷ نفر به شمول یک روحانی برجستۀ شیعۀ را اعدام کرد، تنش در سرتاسر شرق میانه مشتعل شد و این اقدام ریاض خشم ایران، رقیب دیرینۀ عربستان سعودی را بر انگیخت.

مظاهره کنندگان در ایران در برابر سفارت عربستان سعودی در تهران و قنسولگری آن کشور در مشهد تجمع کرده و بخشی از ساختمان سفارت عربستان را در تهران به آتش کشیدند.

به دنبال این رویداد نخست عربستان سعودی و سپس چندین کشور سنی متحد ریاض روابط دیپلوماتیک خود را با ایران قطع کردند.

پاکستان که گاهگاهی طعم تلخ تنش های فرقه یی را چشیده است و هنوز هم خود را از این ناحیه آسیب پذیر حس می کند، تا ایندم کوشیده است که در جنجال تهران و ریاض طرف واقع نشود و روابط اقتصادی خود را هم با ایران و هم با عربستان سعودی بیشتر از پیش تقویت کند.

سرتاج عزیز مشاور صدر اعظم پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی گفت که پاکستان دوست ایران و عربستان سعودی است و تلاش خواهد کرد تا در جریان سفر عادل الجبیر، وزیر خارجۀ عربستان به اسلام آباد، شکاف به میان آمده میان تهران و ریاض را ترمیم کند.

آقای عزیز گفت که پاکستان خواستار حل اختلافات با توسل به روشهای صلح آمیز است. او افزود که در چنین برهۀ پرآزمون، حل صلح آمیز این مسئله به سود وحدت مسلمانان است.

قرار است الجبیر بر علاوۀ دیدار با سرتاج عزیز با نواز شریف صدر اعظم و راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان نیز دیدار کند.

پاکستان ماه گذشته نیز از ائتلافی فاصله گرفت که از سوی عربستان سعودی شکل گرفته بود و در آن پاکستان به صفت عضو این ائتلاف ۳۴ عضوی معرفی شده بود.

پاکستان سال گذشته نیز به درخواست ریاض برای پیوستن به ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به هدف سرکوب شورشیان شیعۀ حوثی در یمن پاسخ رد داده بود.

پاکستان می خواهد روابط تجارتی عمیق با ایران و عربستان سعودی داشته و به منابع سرشار انرژی آن دو کشور غنی از نفت دسترسی بهتر پیدا کند.

عربستان سعودی و پاکستان از چندین دهه به اینسو روابط بسیار نزدیک و مستحکم داشته و نواز شریف صدر اعظم کنونی پاکستان در سالهای آغازین ۲۰۰۰ میلادی پس از آنکه توسط یک کودتای نظامی از قدرت خلع شد، زمانی را در تبعید در عربستان سعودی سپری کرد.