ایران: آماده‌ایم با ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی همکاری کنیم

ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران

وزارت خارجهٔ ایران روز دوشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) گفت که این کشور آماده است با ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران گفت که کشورش نه تنها وجایب، بلکه حقوق نیز دارد که باید رعایت شود.

کنعانی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ایران از هیات ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی "انتظار اعمال سازنده" دارد. این مقام وزارت خارجه همچنین گفت که کشورش برای نهایی کردن توافق، اراده و آمادگی دارد و تهران معتقد است که در صورت موجودیت '' ارادهٔ لازم و پرهیز از اثرپذیری از فشارهای خارجی، امکان دستیابی سریع به توافق وجود دارد.''

هیات ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه نشست‌های خود در مورد مسایل هسته‌ای جهان، به شمول نگرانی در مورد برنامهٔ هسته‌ای ایران، را آغاز کرد.

ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی بر ایران فشار آورده است تا در مورد موجودیت ذرات یورانیم کشف‌شده در سه پایگاه هسته‌ای اعلام‌ناشدۀ آن کشور "پاسخ با اعتبار" فراهم کند.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در جریان سفرش به مکسیکو روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که پاسخ هفتهٔ گذشتهٔ ایران در مورد پیشنهاد اتحادیهٔ اروپا نشانهٔ عقبگرد تهران از احیای توافقنامهٔ هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

بلینکن افزود:‌ "به نظر می رسد که ایران یا مایل نیست و یا قادر نیست تا آنچه برای رسیدن به توافق ضروری است، انجام بدهد و آنان [مقام‌های ایرانی] هنوز هم تلاش می کنند تا خواست‌های اضافی را در مذاکرات مطرح کنند که توافق را بعید می سازد."

پیش از این، بریتانیا، فرانسه و آلمان گفته بودند که در مورد تعهد و جدیت ایران مبنی بر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ "شک جدی" دارند و هشدار دادند که موقفگیری تهران، احیای این توافقنامه را تهدید می‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران اظهارات این قدرت‌های اروپایی را "غیرسازنده" خواند.

کنعانی افزود: " باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسوولیت نتایج آن را نیز بپذیرند."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، خواهان احیای توافق هسته‌ای ایران است. در صورت توافق، تعزیرات اقتصادی امریکا بر ایران کاهش میابد و تهران می تواند نفت خود را در سراسر جهان به فروش برساند. در عوض، فعالیت هسته‌ای ایران زیر نظارت جدی قرار خواهد گرفت تا این کشور به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نکند.

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی، تعزیرات اقتصادی که بر ایران وضع شده بود، تا حدی رفع شد و در عوض، تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات شدید اقتصادی را بار دیگر بر ایران وضع کرد، اقدامی که موجب شد تهران نیز از تعهدات این توافق خود را عقب بکشد و غنی سازی یورانیم خود را به مقیاس بلندتری که در توافقنامه محدود شده بود، از سر بگیرد.