هشدار ایران از گسترش جنگ در صورت حملهٔ زمینی اسراییل بر غزه

دیدار وزیر خارجهٔ ایران با امیر قطر

ایران هشدار داده است که هرگونه تهاجم زمینی اسراییل بر نوار غزه، سبب تشدید جنگ در جاهای دیگر در شرق میانه شده می‌تواند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران پس از دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در بیانیه‌ای گفته است: " در صورت ادامهٔ حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان و مردم بی‌دفاع غزه، هیچ‌کس نمی‌تواند کنترول اوضاع و عدم گسترش دامنه درگیری ها را تضمین کند."

وزیر خارجهٔ‌ ایران همچنان گفته است: "آنهایی که علاقمند هستند که دامنه جنگ و بحران توسعه نیابد، ضرورت دارد مانع حملات وحشیانهٔ جاری رژیم صهیونیستی علیه شهروندان و غیرنظامیان در غزه شوند."

عبداللهیان همچنان از ایالات متحده انتقاد کرد و گفت که واشنگتن در حالیکه دیگران را به خویشتنداری توصیه می‌کند، خود از اسراییل حمایت همه‌جانبه کرده است.

پس از حملهٔ گروه حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، ایالات متحده بر حمایت خلل ناپذیر از اسراییل تاکید کرده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بایدن:‌ حملهٔ حماس 'محض شیطانی' بود؛ امریکا در کنار اسراییل ایستاده است

در همین حال، ایالات متحده از تشدید جنگ میان حماس و اسراییل و احتمال دخیل شدن مستقیم ایران در این جنگ ابراز نگرانی کرده است.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید روز یکشنبه ۱۵ اکتوبر (۲۳ میزان) به شبکهٔ خبری سی‌بی‌اس از احتمال جبههٔ جدید جنگ در مرز اسراییل-لبنان حرف زد. او گفت: "نفی کرده نمی‌توانیم که ایران به نحوی مستقیماً درگیر خواهد شد. برای هرگونه رویداد غیرمترقبه احتمالی باید آماده باشیم."

در جریان حملهٔ حماس بر اسراییل حدود ۱۳۰۰ نفر به شمول غیرنظامیان کشته شده و جنگجویان حماس حدود ۱۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفته اند. در حملات انتقامجویانهٔ اسراییل بر غزه تا کنون بیش از ۲۳۰۰ به شمول غیرنظامیان کشته شده است.

با ادامهٔ تنش‌ها،‌ اسراییل نیروها و تانک‌های خود را در امتداد مرز با غزه و نیز مرزهای شمالی آن کشور با لبنان مستقر کرده است.

کشورهای غربی حامی اسراییل از احتمال گسترش جنگ کنونی به سایر بخش‌های منطقه هشدار داده اند.

لوید آستن،‌ وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که امریکا در تلاش برای "باز داشتن اقدامات خصمانه علیه اسراییل" دومین کشتی طیاره‌بردار خود را در منطقه مستقر کرده است.

وزیر خارجهٔ ایران در جریان سفر به منطقه با مقام‌های ارشد گروه حماس در بیروت و دوحه دیدار کرده و قرار است در ادامهٔ این سفر به عراق و سوریه نیز برود.