یک شهروند آلمان در ایران به اعدام محکوم شد 

جمشید شارمهد، فعال سیاسی مخالف حکومت ایران

قوهٔ قضاییه ایران گفته است که یک محکمه در تهران امروز سه شنبه ۲۱ فبروری (دوم حوت) یک شهروند آلمانی-ایرانی‌تبار را که به رهبری یک گروه تروریستی و دست داشتن در حملهٔ مرگبار بر یک مسجد متهم بود، به اعدام محکوم کرد.

خبرگزاری قوه قضاییه ایران، میزان، از صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد به اتهام "فساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی" خبر داد.

جمشید شارمهد متولد ۱۳۳۴ تبعه ایران که شهروندی آلمان و اقامت در امریکا را دارد بر اساس گزارش‌ها، در سال ١٣٩٩ توسط نیروهای ایرانی از امارات متحده عرب ربوده شده بود.

اما مقامات ایرانی بدون ارایهٔ معلومات در مورد زمان و مکان عملیات گفتند که او را در یک عملیات پیچیده بازداشت کردند.

با آنهم، قوه قضاییه گفته است که جمشید شارمهد می‌تواند استنیاف طلب شود.

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد چند وقت پیش در گفت و گو با صدای امریکا گفته بود: "هیچ ارتباطی با پدرم نداریم و نمی‌دانیم که آیا او پس از آتش‌سوزی در زندان اوین زنده است یا نه."

اسناد محکمه نشان می‌دهد که شارمهد می‌خواست ۲۳ عمل تروریستی را انجام دهد که از آن میان او توانست پنج طرح را عملی کند، به شمول بمگذاری سال ۲۰۰۸ بر یک مسجد در شیراز که در آن ۱۴ نفر کشته و ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

اعضای خانوادهٔ این ساستمدار مخالف حکومت ایران می‌گویند که او توسط نیروهای امنیتی ایران از دوبی ربوده و به ایران انتقال داده شد.

تهران اتهام وارد کرده است که وی گروه تروریستی "تندر" را رهبری می‌کند که در پی سقوط جمهوری اسلامی است.

سارنوالان ایرانی همچنان شارمهد را به داشتن ارتباط با پولیس فدرال و استخبارات امریکا متهم کرده و گفته اند که وی تلاش داشت به جاسوس‌های استخبارات اسراییل نیز تماس برقرار کند.