حملهٔ داعش در سوریه سبب کشته شدن ۲۶ سرباز سوری شد

عکس: آرشیف

یک ناظر حقوق بشر روز جمعه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) گفت که در اثر حملهٔ گروه دولت اسلامی داعش دست کم ۲۶ سرباز سوری در شرق سوریه کشته شدند.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفته است که تندروان داعش ناوقت پنجشنبه یک بس نظامی را در ولایت دیرالزور هدف قرار دادند.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است که شمار کشته شدگان نظامیان سوری به ۲۶ نفر افزایش یافت. این ناظر حقوق بشر قبلاََ گزارش داده بود در این حمله ۲۳ سرباز سوری کشته شده اند و در سال جاری میلادی،‌ این مرگبارترین حمله بر نظامیان سوریه می‌باشد.

بر اساس این گزارش،‌ ۱۱ سرباز دیگر در این حمله زخمی شده که وضعیت شماری از آنان وخیم است.

سانا،‌ خبر گزاری رسمی سوریه، گزارش داده است که این ''حملهٔ تروریستی'' نظامیان سوریه را هدف قرار داد و موجب تلفات شده است، اما در مورد شمار دقیق کشته شدگان و زخمیان این حمله جزییات ارایه نکرده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه همچنین گزارش داده است که نیروهای حکومتی سوریه و گروه‌های مسلح که از حمایت ایران برخوردار استند، صبح جمعه به وقت سوریه به محل این حمله اعزام شدند.

رامی عبدالرحمان، رییس حقوق بشر سوریه،‌ گفته است که تندروان داعش ''اخیراََ حملات مرگبار شان را بر ضد نظامیان تشدید کرده اند و هدف شان این است که تا اندازهٔ ممکن، نظامیان را بکشند."

عبدالرحمان به خبرگزاری فرانس پرس گفت که تندروان داعش با تشدید حملات می‌خواهند نشان بدهند با آنکه رهبران شان هدف حملات قرار گرفتند، هنوز هم ''فعال و قوی'' استند.

هفته‌ٔ گذشته تندروان داعش مرگ ابوالحسین الحسینی القریشی، رهبر داعش را تایید کرد که در جریان درگیری در شمال‌غرب سوریه کشته شده است.

پس از تایید مرگ القریشی، یک سخنگوی داعش از طریق یک پیام در تلگرام گفته است که فرد دیگر به نام ابوحفص الهاشمی القریشی، منحیث رهبر جدید داعش انتخاب شده است.

با آنکه داعش در سال ۲۰۱۹ از بخش عمدهٔ ساحاتی در عراق و سوریه بیرون رانده شده است، تندروان این گروه هنوز هم حملات شان را در سوریه راه اندازی می‌کنند. تندروان این گروه بیشتر حملات مرگبار شان را علیه غیرنظامیان، جنگجویان کردی، نیروهای حکومت سوریه و جنگجویان مورد حمایت ایران انجام می‌دهند.

بر اساس معلومات استخباراتی که کشورهای عضو ملل متحد، ارایه کرده اند،‌ چنین به نظر می‌رسد که شمار تندروان داعش در عراق و سوریه بی‌نهایت کاهش یافته و فقط به ۲۵۰۰ نفر می‌رسد.

جنگ سوریه پس از آن در سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد که حکومت بشارالاسد، رییس جمهور آن کشور، تظاهرات مسالمت‌آمیز ضد حکومتی را با خشونت سرکوب کرد.

منازعهٔ سوریه حالا پیچیده شده است. در جنگ داخلی سوریه که قدرت‌های خارجی را نیز به خود کشاند،‌ بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته شدند و میلیون‌ها نفر دیگر یا در داخل آن کشور آواره شده اند و یا مجبور به ترک کشور شان شدند. در جنگ سوریه، زیربنا‌ها و صنعت آن کشور نیز ضربهٔ شدید را متحمل شده است.