مأموریت جنگی ناتو در افغانستان پایان یافت

در ۱۳ سال گذشته حدود ۳۵۰۰ سرباز خارجی در افغانستان کشته شد

مأموریت جنگی سربازان بین المللی مستقر در افغانستان رسماً پایان یافت و آیساف از آغاز مأموریت جدید آن قوا – حمایت قاطع – سر از تاریخ اول جنوری ۲۰۱۵خبر داد.

جان کمبل، فرمانده عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان در مراسم ویژه به این مناسبت گفت که پایان مأموریت جنگی، پایان حمایت ناتو نبوده بلکه این نیرو ها از این پس به آموزش، مشورت دهی و تجهیز سربازان افغان خواهند پرداخت.

این جنرال امریکایی گفت که مأموریت حمایت قاطع را فصل جدید خوانده گفت که سربازان خارجی در ۱۳ سال گذشته دستآورد های چشمگیر و ماندگاری در افغانستان داشتند. او افزود که افغانستان هیچگاهی به سال های تاریک گذشته بر نخواهد گشت.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در این مراسم ضمن قدردانی از کارکرد های آیساف گفت که جای افتخار است که امروز نیرو های امنیتی افغانستان دفاع مستقلانه از کشور شان را عهده دار می شوند.

مأموریت جنگی نیرو های بین المللی به رهبری ایالات متحده در چوکات آیساف در ماه دسمبر ۲۰۰۱ میلادی آغاز شد. از آن زمان تا کنون نزدیک به ۳۵۰۰ سرباز خارجی در افغانستان کشته شده و بیش از ۳۰ هزار سرباز دیگر خارجی زخمی شده است.

نگرانی ها

ماموریت جنگی سربازان خارجی در افغانستان در حالی پایان می یابد که هنوز هم مردم افغانستان همه روزه به جنگ و شورشگری هراس افگنان بهای انسانی می پردازد.

از سوی دیگر به گفتۀ آگاهان نظامی نیروهای افغان تا کنون به حدی تقویت و تجهیز نشده اند که بتوانند با چالش های امنیتی که هم از داخل کشور و هم بیرون از مرز های افغانستان، آن کشور را تهدید می کند، مقابله کنند.

جاوید کوهستانی، تحلیلگر نظامی می گوید که با پایان مأموریت جنگی ناتو ناامنی ها گسترش خواهد یافت، اما نه به این معنا که سربازان افغان توان رزمیدن و حفظ امنیت را ندارند. او می افزاید که نیرو های امنیتی افغان با دادن قربانی و تلفات بیشتر و هزینه بیشتر می توانند وضعیت را به کنترول بگیرند.

عبدالواحد طاقت، جنرال پیشین ارتش افغانستان می گوید که قوای مسلح افغانستان به ویژۀ قوای هوایی با در نظرداشت تهدیداتی که با آن روبرو اند، باید تسلیح و تجهیز شود.

آقای طاقت استدلال می کند که سربازان افغان سلاح و تجهیزات لازم در اختیار ندارند، به گفتۀ وی قوای هوایی، تانک، توپ و طیاره که جنگ افزار عصر کنونی است، در دست سربازان افغان نیست.

آقای کوهستانی ابراز امیدواری می کند که حکومت وحدت ملی راهکار جدید را برای جلب همکاری و حمایت نیرو های بین الملی در سال ۲۰۱۵ ایجاد کند.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نیز ضمن ابراز آمادگی نیرو های افغان از گرفتن تمام مسوولیت های امنیتی، بر حمایت و مشارکت نیرو های بین المللی تا زمان خودکفایی سربازان افغان تاکید کرد.