اسلام‌آباد:‌ نزدیک به ۲۰۰ هزار افغان داوطلبانه پاکستان را ترک کرده اند

مقامات پاکستان روز دوشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) گفتند که در دو ماه گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار افغان داوطلبانه به افغانستان برگشته اند.

پاکستان در اوایل ماه جاری میلادی به همه مهاجران که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند به شمول ۱.۷ میلیون افغان، مهلت داد که تا اول نومبر از آن کشور خارج شوند،‌ در غیر آن آنان نخست دستگیر و سپس اخراج خواهند شد.

سرفراز بوگتی، سرپرست وزارت داخلهٔ پاکستان، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت افرادیکه پس از ضرب‌الاجل تعیین شده در آن‌ کشور باقی می‌مانند، دستگیر و قبل از اینکه اخراج شوند،‌ به مراکز اخراج اجباری منتقل خواهند شد.

یافته‌های صدای امریکا نشان می‌دهد که حکومت پاکستان در کنار سایر اقدامات،‌ کمپ‌هایی را ایجاد کرده است تا صد‌ها هزار مهاجر افغان را که به صورت غیر قانونی در آن کشور اقامت دارند، دستگیر و به صورت اجباری اخراج کند.

منابع رسمی به صدای امریکا گفتند که مراکز ویژه اخراج مهاجران در چهار ایالت - پنجاب، سند، بلوچستان و خیبر پشتونخوا - ایجاد می‌شود. به گفتهٔ این منابع، آنعده از مهاجران افغان که در ایالت‌های پنجاب و سند دستگیر می‌شوند، به مراکز اخراج اجباری شهر‌های راولپندی و کراچی انتقال داده می‌شوند.

ایالت خیبرپشتونخوا دو مرکز اخراج اجباری دارد - نوشهرہ و چمکنی- در حالی که ایالت بلوچستان دارای سه مرکز اخراج اجباری خواهد بود:‌ یکی در کویته، مرکز ایالت بلوچستان،‌ و دیگر در شهر‌های پشین و قلعهٔ عبدالله. بیشتر مهاجران افغان در ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان زندگی می‌کنند، دو ایالتی که مجموعاََ ۲۶۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان دارند.

بوگتی بار دیگر تاکید کرد که اخراج اجباری مهاجران تنها افغان‌ها را نه، بلکه تمام مهاجرانی را هدف قرار می‌دهد که به صورت غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند و یا میعاد ویزهٔ‌ اقامت آنان سپری شده است.

کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده است که پاکستان در حال حاضر میزبان حدود ۱.۴ میلیون پناهنده افغان است که به صورت قانونی ثبت شده اند و نزدیک به ۹۰۰ هزار افغان دیگر به عنوان مهاجران اقتصادی ثبت شده اند.

ملل متحد همچنین گفته است که پس از مسلط شدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی ۷۰۰ هزار افغان کشور شان را ترک کردند و در پاکستان به سر می‌برند.

متیو سالتمارش، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، گفت: "ما از پاکستان تقاضا کرده ایم تا به حفاظت از افغان‌های آسیب‌پذیر ادامه دهند...آنان در صورت برگشت اجباری [به افغانستان] با خطر فوری روبرو خواهند شد."

سالتمارش گفت که افغانستان بحران شدید بشری را پشت سر می‌گذارد و با آزمون‌های جدی حقوق بشری به ویژه در زمینهٔ حقوق زنان و دختران روبرو است.

افزون بر زنان و دختران، فعالان جامعه مدنی، خبرنگاران،‌ مدافعان حقوق بشر و کارمندان و نظامیان حکومت پیشین افغانستان نیز با تهدید جدی در افغانستان روبرو اند.

شمداسانی گفت: "در حالیکه زمستان در راه است، هر گونه اخراج جمعی سبب عمیق شدن بحران بشری در افغانستان می‌شود."

شمداسانی همچنین گفت که پاکستان نیز باید از افغان‌های آسیب‌پذیر تا زمانی محافظت کند که زمینهٔ "برگشت مصوون، آبرومند و داوطلبانهٔ آنان در مطابقت با قوانین بین‌المللی" فراهم شود.

اما ممتاز زهره بلوچ،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان، با نشر اعلامیه‌ای گفت: ''این تصمیم بر اساس قوانین داخلی پاکستان و مطابق با نورم‌ها و اصول بین المللی قابل اجرا است."

با اینحال، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان افزود که آنعده از افغان‌هایی که به صورت قانونی به عنوان مهاجر ثبت استند، اخراج نمی‌شوند و به ادارات امنیتی دستور داده شده است تا امنیت آنان را تامین کنند.