اسلام‌آباد: 'تروریستان' به شمول تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان پناهگاه‌های امن دارند

تندروان تحریک طالبان پاکستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

وزارت خارجۀ پاکستان بار دیگر از حضور گروه‌های تروریستی به شمول تحریک طالبان پاکستانی در بخش‌های افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که آخرین گزارش ملل متحد، نگرانی‌های آنان مبنی بر حضور این گروه‌ها در افغانستان را تایید می‌کند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، ناوقت پنجشنبه به خبرنگاران گفت که تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان پناهگاه‌های امن دارد و به گفتۀ او، این گروه در حال حاضر حملات خود را در داخل پاکستان افزایش داده است.

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) با نشر گزارشی هشدار داد که افغانستان با موجودیت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی یا داعش، تقریباً به طور قطع منحیث منبعی برای ناامنی باقی خواهد ماند.

در این گزارش هشدار داده شده است که این گروه‌ها با یافتن پناهگاه امن یا یافتن راه‌هایی برای بهره‌گیری از ضعف طالبان، باعث این ناامنی خواهند شد و این گروه افغانستان را "منحیث سرزمین مسالمت‌آمیز یا دوست" تلقی می‌کنند.

به گفتۀ بلوچ، در گزارش ملل متحد اشاره شده که جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی و دیگر گروه‌ها در افغانستان آموزش نظامی می‌بینند.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان با اشاره به این گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های ملل متحد افزود: "ما خاطرنشان کرده‌ایم که این گزارش حاوی این دیدگاه است که تحریک طالبان پاکستان می‌تواند به یک تهدید فرامنطقه‌ای و همچنان به یک چتر حمایتی برای سایر گروه‌های تروریستی مبدل شود."

او تاکید کرده که اسلام آباد در ماه‌های اخیر از موجودیت مخفیگاه‌های گروه‌های تروریستی به شمول تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان هشدار داده که به گفتهٔ او ، این گروه‌ها تهدیدی برای منطقه به ویژه پاکستان اند.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان همچنان از مقام‌های طالبان خواسته است که "اقدامات فوری، موثر و قوی" را علیه گروه‌های تروریستی، به ‌شمول تحریک طالبان پاکستان روی دست بگیرند. به گفتۀ بلوچ، طالبان باید اطمینان حاصل کنند که خاک افغانستان به ‌عنوان بستری برای تروریزم علیه پاکستان استفاده نمی‌شود.

پیش از این، شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، نیز گفته بود که حملات گروه تحریک طالبان پاکستان در این کشور با استفاده از خاک افغانستان "پذیرفتنی" نیست. شریف به افزایش حملات هراس‌افگنانه در ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان اشاره کرده و گفته بود که در این حملات منسوبان اردو، پولیس و غیرنظامیان کشته می‌شوند.

مقامات ارشد طالبان، به شمول ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، همواره ادعای اسلام‌آباد مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه نیروهای امنیتی پاکستان را رد کرده و آنرا بی‌اساس خوانده اند.

نگرانی‌ها از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که در تازه‌ترین مورد، وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که شاخۀ خراسان داعش تمایل و توانایی انجام حملات هراس‌افگنانه به اهداف بین‌المللی را دارد.

ویدانت پتیل، معاون سخنگوی این وزارت، اخیراََ‌در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در مورد حضور گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان گفت که واشنگتن تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که ایالات متحده و متحدانش از افغانستان آماج حملات دهشت‌افگنانه قرار نمی‌گیرد.