اردوی اسراییل از تصرف مقر پارلمان حماس در غزه خبر داد

اردوی اسراییل روز سه شنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) ادعا کرد که پارلمان و سایر نهاد‌های دولتی غزه را که توسط گروه حماس اداره می‌شد، به تصرف خود درآورده است.

اردوی اسراییل در بیانیه‌ای اعلام کرد که واحد‌های نظامی "پارلمان حماس، ساختمان‌های دولتی، قرارگاه پولیس حماس و فاکولتهٔ انجنیری را که به عنوان انستیتیوت تولید و توسعهٔ تسلیحات به کار می‌رفت، تسخیر کرده است".

در بیانیهٔ اردوی اسراییل آمده است که "نهادهای دولتی سازمان تروریستی حماس" برای "مقاصد نظامی" از جمله "آموزش آمادگی برای حمله به اسراییل" در هفتم اکتوبر مورد استفاده قرار گرفته است.

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییلی بدون وقفه حملات هوایی، زمینی و دریایی را بر نواز غزه راه اندازی کرد و تا حالا ادامه دارد. به گفتهٔ مقامات اسراییل، در حملهٔ هفتم اکتوبر ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و حماس کم و بیش ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته است.

مقامات صحی نوار غزه گفته اند که این حملات تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۱۲۰۰ نفر درغزه شده است که بیش از ۴۰۰۰ نفر آنرا کودکان تشکیل می‌دهند. اما آماری که از سوی مقامات غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

یووا گالانت، وزیر دفاع اسراییل دیروز ادعا کرد که "حماس کنترول غزه را از دست داد" جاییکه که این گروه در آن برای ۱۶ سال حکمروایی کرد.
خبرگزاری فرانس‌پرس از قول گالانت روز دوشنبه ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) گزارش داد که گفته بود: "تروریست‌ها به سوی جنوب در حال فرار اند. غیرنظامیان پایگاه‌های حماس را غارت می‌کنند." اما وی در مورد این ادعایش هیچ گونه مدارکی را ارایه نکرد.

اسراییل پس از حملات هفتم اکتوبر تمام راه‌های مواصلاتی به غزه را مسدود کرد، ساحه‌ای حدود ۲.۴ میلیون جمعیت، دارد. اسراییل به پیمانهٔ اندک تنها مواد خوراکی و طبی را اجازه داده است که از طریق گذرگاه رفح از مصر وارد غزه شود.

ادارهٔ ملل متحد در امور مهاجرین فلسطینی روز دوشنبه هشدار داد که ممکن ماموریت بشردوستانهٔ غزه به دلیل کمبود مواد سوخت تعطیل شود.

تام وایت، رییس ادارهٔ ملل متحد در امور مهاجرین فلسطینی در شبکهٔ ایکس نوشته است: "ماموریت بشردوستانه در غزه در ۴۸ ساعت آینده متوقف خواهد شد، زیرا هیچ مواد سوخت اجازه ورود به آن (غزه) را ندارد."

ادارهٔ ملل متحد در امور مهاجرین فلسطینی روز دوشنبه گفت که در جریان جنگ میان اسراییل و گروه حماس تا حالا ۱۰۲ کارمند این اداره کشته شده و ۲۷ کارمند دیگر این سازمان زخمی شده اند. به گفتهٔ مقامات ملل متحد،‌ در تاریخ این سازمان،‌ این بیشتر رقم تلفات کارمندان این سازمان بین المللی در یک منازعه می‌باشد.

ادارهٔ ملل متحد در امور مهاجرین فلسطینی که ۱۳۰۰۰ کارمند در سراسر غزه دارد، می‌گوید که در ۱۵۰ محل برای ۷۸۰ هزار نفر سرپناه فراهم کرده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.