وزیر دفاع اسراییل: نظامیان اسراییلی بر 'قلب' شهر غزه حمله کردند

اردوی اسراییل این تصویر را روز سه شنبه هفتم اکتوبر منتشر کرد که در آن یک تانک اسراییل حین عملیات نظامی در شمال نوار غزه دیده می‌شود

یواف گلانت،‌ وزیر دفاع اسراییل، روز سه‌شنبه هفتم اکتوبر (۱۶ عقرب) گفت که نیروهای کشورش حالا عملیات نظامی را در مرکز شهر غزه و مرکز حماس آغاز کرده اند.

گلانت به خبرنگاران گفت‌:'' ما در قلب شهر غزه هستیم. غزه بزرگترین پایگاه تروریستی است که تا حالا ساخته شده است.''

این اظهارات وزیر دفاع اسراییل در حالی بیان شده است که حملات بر ضد گروه حماس در نوار غزه تشدید شده است.

گلانت همچنین گفت که پس از پایان جنگ، نه حماس و نه اسراییل بر غزه حاکمیت خواهد داشت، اما مشخص نکرد که با پایان جنگ، کدام جناح بر این ساحه که ۲.۳ میلیون فلسطینی در آن زیست دارند، حکومت خواهد کرد.

اما یک روز پیش از این، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در مصاحبه‌ با تلویزیون ان‌بی‌سی گفت:‌ ''اسراییل برای مدت نامحدودی مسوولیت امنیت کلی را [در نوار غزه] بر عهده خواهد گرفت."

نتنیاهو به تلویزیون ان‌بی‌سی همچنین گفت زمانیکه اسراییل مسوولیت امنیتی نوار غزه را نداشت، اعمال ''تروریستی حماس'' به حدی رسید که تصور آنرا نمی‌کرد.

پس از آغاز حملات اسراییل بر نوار غزه، در کنار کم و بیش ۲.۳ میلیون فلسطینی، صد‌ها شهروند خارجی نیز در این منطقه گیر مانده اند. سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که به ۴۰۰ غیرنظامی امریکایی کمک شده تا غزه را ترک کنند.

در همین حال، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در یک تماس تیلفونی با نتنیاهو در مورد اقدامات بعدی عملیات نظامی اسراییل و توقف جنگ برای فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه برای مردم نیاز در غزه صحبت کرد.

در یک اقدام نادر، ادارات سازمان ملل متحد و ادارات امداد رسان بین المللی نیز با نشر یک اعلامیهٔ مشترک خواهان آتش‌بس فوری شدند تا کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه فراهم شود.

با وجود تقاضا‌های سرمنشی ملل متحد، سایر رهبران جهان، سازمان‌های امداد رسان بین المللی مبنی بر آتش در غزه، نتنیاهو بار دیگر تاکید کرد که از آتش‌بس حمایت نمی‌کند. او گفت:‌ ''بدون رهایی گروگان‌ها،‌ آتش‌بس در غزه وجود نخواهد داشت."

صدراعظم اسراییل افزود که کشورش ممکن است به توقف حملات توافق کند تا کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شود و یا هم اجازه بدهد تا گروگان‌ها، قلمرو محاصره شدهٔ فلسطین را ترک کنند.

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییلی بدون وقفه حملات هوایی، زمینی و دریایی را بر نواز غزه راه اندازی کرد و تا حالا ادامه دارد. به گفتهٔ مقامات اسراییل، در حملهٔ هفتم اکتوبر ۱۴۰۰ نفر کشته شدند و حماس کم و بیش ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته است.

در همین حال وزارت صحت غزه گفته است که شمار افرادیکه در نتیجهٔ حملات تهاجمی اسراییل در نوار غزه کشته شده اند، به بیش ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است که شامل بیش از چهار هزار کودک فلسطینی می‌شود. اما آماری که از سوی وزارت صحت غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی مراجع مستقل تایید نشده است.