اسراییل کشته شدن یحیی سنوار رهبر جدید حماس را تایید کرد

یحیی سنوار، رهبر گروه حماس

مقام‌های ارشد حکومت و اردوی اسراییل روز پنجشنبه ۱۷ اکتوبر (۲۶ میزان) کشته شدن یحیی سنوار، رهبر جدید گروه حماس، را در عملیات نظامیان اسراییلی تایید کردند.

ابتدا اسراییل کتز، وزیر خارجۀ اسراییل، با نشر بیانیۀ کوتاهی گفت: "یحیی سنوار، قاتل عام، که مسوول کشتار جمعی و قساوت‌های هفتم اکتوبر بود، امور توسط نیروهای دفاعی اسراییل کشته شد."

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، پس از تایید خبر کشته شدن سنوار در یک پیام ویدیویی به زبان عبری به ساکنان غزه گفت: "حال در برابرتان ایستاده‌ام تا اعلام کنم که یحیی سنوار حذف شده است. کسی که از زمان هولوکاست بدترین قتل عام را علیه مردم ما انجام داد، قاتلی که هزاران اسراییلی را کشت، صدها شهروند ما را ربود، امروز توسط سربازان قهرمان ما از بین رفت."

نتنیاهو در این پیام گفت که سنوار زندگی مردم غزه را "برباد کرد و به گفتۀ وی اکنون فرصتی برای باشندگان غزه است تا از شر ظلم و ستم خلاص شوند.

پیش از این، رسانه‌های اسراییلی خبر کشته شدن سنوار را از قول مقام‌های امنیتی آن کشور گزارش داده بودند و اردوی اسراییل گفته بود که در این مورد تحقیق می‌کند.

حساب کاربری رسمی اردوی اسراییل نیز در شبکۀ اکس با پیام کوتاهی کشته شدن رهبر حماس را تایید کرد. در این پیام تنها نوشته شده است: "از بین برده شد: یحیی سنوار."

مایک جانسن، قانونگذار جمهوریخواه و رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در واکنش به خبر کشته شدن یحیی سنوار با نشر بیانیه‌ای گفت: "بار دیگر توسط مردان و زنان شجاع اردوی اسراییل عدالت اجرا شد."

جانسن همچنین گفت: یحیی سینوار فرد شرور و منزجر کننده‌ای که کشتار هفتم اکتوبر را سازماندهی کرد، از بین برده شد. مرگ او برای همه کسانیکه به دنبال زندگی در آزادی اند و برای اسراییلی‌هایی که او به دنبال سرکوب آنان بود، امید به ارمغان می‌آورد."

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، نیز با نشر بیانیه‌ای سنوار را "تروریست وحشی" و "مغز متفکر قتل عام هفتم اکتوبر" در اسراییل توصیف کرد و "شجاعت" اسراییل را در مقابله با وی ستود.

پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، یحیی سنوار، به صفت رهبر حماس جانشین وی شد. اسراییل مدعی است که سنوار طراح حملۀ مرگبار هفتم اکتوبر گذشته بر اسراییل بود.

کانال ١٢ اسراییل گزارش داده است که نظامیان اسراییلی روز چهارشنبه گروهی از جنگجویان فلسطینی را در یک ساختمان در غزه هدف قرار دادند و پس از ورود به این ساختمان متوجه شدند که یکی از کشته‌شدگان "شباهت زیادی" به یحیی سنوار دارد.

پس از نشر این خبر، اردوی اسراییل با نشر بیانیۀ مختصر گفت که در عملیات نظامیان اسراییلی در غزه "سه تروریست" کشته شده اند و احتمال کشته شدن سنوار در این میان زیر بررسی قرار دارد.

پس از نشر این گزارش‌ها، یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، بدون اشارۀ مشخص به کشته شدن سنوار، با انتشار پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس گفت: "دشمنان ‌ما نمی‌توانند مخفی شوند. آنان را پیدا و نابود خواهیم کرد.

به دنبال حملۀ گروه حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس شد، نظامیان اسراییلی درگیر جنگ شدید با این گروه در غزه اند.

وزارت صحت غزه بدون تفکیک جنگجویان از غیرنظامیان گفته است که تا کنون ۴۲۴۳۸ نفر در اثر حملات هوایی و زمینی اسراییل در غزه کشته شده و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، تعهد کرده است که گروه حماس را به کلی نابود خواهد کرد.