نخستین سالروز جنگ میان اسراییل و حماس؛ رهبران جهان چه می‌گویند؟

رهبران جهان امروز هفتم اکتوبر (۱۶ میزان) روز یک سالگی جنگ میان اسراییل و حماس، از قربانیان این جنگ اظهار حمایت کرده و از طرف‌های درگیر حمایت یا انتقاد کردند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده صبح امروز با نشر اعلامیه‌ای گفت که هفتم اکتوبر منحیث یک "روز سیاه" برای مردم فلسطین به یاد خواهد ماند، زیرا حماس این جنگ را به راه انداخت.

بایدن افزود: "ما برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس در غزه تلاش‌ها را متوقف نخواهیم کرد؛ [توافقی] که گروگان‌ها را به خانه بازمی‌گرداند، کمک‌های بشری را برای کاهش رنج در آنجا افزایش می‌دهد و امنیت اسراییل و پایان جنگ را تضمین می‌کند."

او اضافه کرد که اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها به طور یکسان شایستۀ زندگی در امنیت، عزت و صلح اند.

در این حال، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، امروز یک باردیگر تعهد کرد که تمامی گروگان‌های اسراییلی را برگشت خواهد داد.

نتنیاهو گفت: "در این روز، در این مکان و در بسیاری از نقاط کشورمان، از کشته شدگان مان، از گروگان‌های خود که موظف به بازگرداندن آنها استیم و از قهرمانان خود که در راه دفاع از وطن و ملت جان باختند، یادبود به عمل می‌آوریم."

او اضافه کرد که مردم اسراییل یک سال پیش از امروز "کشتار عام وحشتناک" را تجربه کردند.

واکنش‌های تند به اسراییل

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، امروز تعهد کرد که اسراییل "بهای نسل‌کشی" در غزه را خواهد پرداخت.

رییس جمهور ترکیه در شبکۀ اجتماعی ایکس‌ نگاشت: "نباید فراموش شود که اسراییل زود یا دیر بهای این نسل کشی را که از یک سال پیش راه اندازی کرده و هنوز هم ادامه دارد، خواهد پرداخت."

در همین حال، گروهی از محصلان در دهلی جدید، پایتخت هند، در جریان یک راهپیمایی خواهان "آزادی فلسطین" شدند.

از جانب دیگر، ایمن الصفدی، وزیر خارجهٔ اردن، درجریان دیدار از لبنان هشدار داده گفت که "خصومت‌گرایی اسراییلی" منطقه را به سوی یک جنگ تمام عیار سوق می‌دهد.

او افزود: "خصومت‌گرایی اسراییل که از غزه آغاز شده و اکنون به لبنان ادامه یافته است، تمام منطقه را به پرتگاه جنگ تمام عیار منطقه‌ای سوق می دهد."

آتش‌بس و صلح

کشورهای اروپایی به یک سالگی جنگ اسراییل و حماس واکنش‌های همسان داشتند.

کییراستارمر، صدر اعظم بریتانیا، گفت که بریتانیایی‌ها در پیگیری صلح از خود ضعف نشان نخواهند داد. او با نشر بیانیه‌ای با ادای احترام به قربانیان این جنگ گفت: "ما با هم می‌ایستیم تا از آنانی که به گونهٔ ظالمانه کشته شدند، یابود به عمل بیاوریم."

صدر اعظم بریتانیا یک بار دیگر خواهان آتش‌بس فوری در غزه و لبنان و رفع تمامی موانع فرا راه کمک‌های بشری به غزه شد.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، که روز گذشته خواهان توقف فرستادن تسلیحات به اسراییل شده بود، امروز به قربانیان حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل ارج‌گذاری کرد.

مکرون در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است: "درد همچنان باقی است، همان گونه که یک سال پیش آشکار بود. درد مردم اسراییل. درد ما. درد بشریت زخم خورده."

جاپان حملات حماس و دیگران را به گونهٔ‌ یکسان تقبیح کرده و خواهان رهایی فوری گروگانان شد.

تکاشی اوایا، وزیر خارجهٔ جاپان، گفت: "جاپان در مورد وضعیت بحرانی بشری در نوار غزه نگران است". او گفت که شمار زیادی از غیرنظامیان در غزه کشته شدند و "اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها در وضعیت ناامن به سر می‌برند."

ادامهٔ جنگ

اسراییل امروز نیز به راه اندازی حملات هوایی‌ بر نوار غزه و لبنان ادامه داد. اردوی اسراییل گفته است که در این حملات، مواضع حماس و حزب الله هدف قرار داده شد.

این در حالی است که رسانه‌های اسراییلی از زخمی شدن ۱۰ نفر در اثر حملات راکتی حزب‌الله خبر دادند.

کتایب القسام، بخش نظامی حماس، نیز گفت که بر تل ابیب راکت پرتاب کرد. این گروه گفت که شهر تل ابیب را با میزاییل‌های نوع ام۹۰ هدف قرار داد.

پیامد جنگ

یک سال پس از این جنگ که سبب کشته شدن ده‌ها هزار نفر و بیجا شدن میلیون‌ها نفر شده، فلسطینی‌ها می‌گویند که از این جنگ بی‌پایان خسته شده اند.

خالد الهواجری ۴۶ ساله، باشندهٔ غزه، گفت که امروز نیز چنین احساس می‌شود که روز نخست جنگ است، زیرا نیروهای اسراییل محلهٔ بود و باش وی را بمباردمان کردند.

او گفت: "ما یک سال تمام را در شمال زیر بمباران، وحشت و ترس در دل فرزندانم، تحمل کرده‌ ایم. این همه وقت را به این خاطر در شمال تخریب شدهٔ غزه سپری کردم که در تمام نوار غزه هیچ جای امن وجود ندارد."

دفتر هماهنگی امور بشری ملل متحد (اوچا) امروز گفت که یک سال گذشته، زمان غیر قابل تصور درد و رنج بوده است.

اوچا گفت که عملیات نظامی اسراییل و انسداد مرزهای غزه، سبب "فاجعه" شده و این جنگ تقریباً تمامی باشندگان غزه را بیجا کرده است و حتا شماری از باشندگان آنرا مجبور کرده است که چندین بار از یکجا به جای دیگر نقل مکان کنند.

این ادارهٔ ملل متحد گفت که بیش از ۳۰۰ امدادرسان در جریان یک سال گذشته در غزه کشته شده اند.

در پی حملۀ تندروان حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن کم و بیش ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن نزدیک به ۲۵۰ نفر شد، اسراییل به محو کامل گروه حماس تعهد کرده است. اعتقاد بر این است که نزدیک به ۱۰۰ گروگان اسراییلی هنوز هم در قید حماس قرار دارند به شمول ۷۰ نفر که هنوز زنده اند.

اسراییل در واکنش به حملۀ حماس، در یک سال گذشته، نوار غزه را که حماس بر آن کنترول دارد به گونۀ پیهم آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است که به گفتۀ وزارت صحت غزه در این حملات تا اکنون نزدیک به ۴۲هزار فلسطینی کشته شده اند. ملل متحد ضمن قابل اعتماد خواندن این ارقام، گفته است که اکثریت کشته شدگان زنان و کودکان اند.

در این مطلب ازگزارش‌های فرانس‌پرس استفاده شده است.