لینک های دسترسی

Breaking News

در حملهٔ اسراییل بر یک مسجد در غزه دست‌کم ۱۹ نفر کشته شد


یک ساحهٔ تخریب شده بر اثر حملات اسراییل در جنوب لبنان
یک ساحهٔ تخریب شده بر اثر حملات اسراییل در جنوب لبنان

مقامات فلسطینی می‌گویند که در حملهٔ اسراییل بر یک مسجد در باریکه غزه در اوایل صبح روز یکشنبه، ششم اکتوبر (۱۵ میزان)، دست‌کم ۱۹ نفر کشته شدند.

مقامات فلسطینی گفته اند که نیروهای اسراییلی مسجدی را هدف قرار دادند که در آن بیجا شده گان پناه گرفته اند. این مسجد در نزدیک شفاخانه اصلی شهر دیر البلاح موقعیت دارد.

اسراییل بدون ارایه مدارک، اعلام کرد که مرکز سوق و ادارهٔ حماس را که در میان غیرنظامیان موقعیت داشت، هدف قرار داده است.

یک خبرنگار خبرگزاری اسوشیتد پرس شاهد موجودیت اجساد در سردخانه شفاخانه شهدای الاقصی بوده است. مدارک شفاخانه نشان می‌دهد که تمام کشته شدگان مرد بودند.

این واقعه در حالی رخ داد که اسراییل، بمباران شمال غزه و جنوب بیروت را تشدید بخشیده است.

اسراییل در حالی که در غزه و لبنان مصروف جنگ است، تعهد کرده است که در مقابل حملات هفتهٔ گذشته ایران، بر این کشور نیز حمله خواهد کرد.

تشدید این منازعه، با خطر کشانیدن ایالات متحده به این جنگ همراه است که حمایت نظامی و دپلوماتیک حیاتی را به اسراییل فراهم می‌کند. گروه‌های متحد ایران در سوریه، عراق و یمن نیز به این جنگ، با انجام حملات از راه دور بر اسراییل، پیوسته اند.

حملات در سراسر غزه و دستور های تازه برای تخلیه محل

اردوی اسراییل اعلام کرد که یک حمله هوایی و زمینی جدید را در جبالیا، در شمال غزه، انجام داده است. جبالیا محل یک کمپ پر ازدحام پناهجویان است که در سال ۱۹۴۸، هم‌زمان با تاسیس اسراییل، ایجاد شد. اردوی اسراییل همچنین عکس‌ها و ویدیوهایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد تانک‌ها به سمت این منطقه در حال حرکت هستند.

اردوی اسراییل گفته است که جبالیا را محاصره کرده است در حالیکه طیاره‌ها به حملات بر اهداف تندروان آغاز کرده است. در طول جنگ، اسراییل چندین عملیات بزرگ را در این ساحه انجام داد، اما تندروان مجدداً در آنجا عرض اندام کرده اند.

اسراییل به تازگی دستور تخلیه‌ای را برای شمال غزه صادر کرده است، در حالی که این منطقه عمدتاً در هفته‌های اول جنگ تخلیه شده بود. تخمین زده می‌شود که با وجود شرایط دشوار و تخریب‌های گسترده در غزه، نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر هنوز در این منطقه باقی مانده‌اند.

اردوی اسراییل در اعلامیه‌هایی که از هوا بر فراز غزه پرتاب کرده است، اعلام کرده که وارد مرحله جدیدی از جنگ شده است و این مناطق به عنوان "ساحات جنگی خطرناک" در نظر گرفته شده‌اند.

آویچای آدرایی، سخنگوی اردوی اسراییل، گفت که ساحهٔ بشری را در جنوب غزه، گسترش داده اند و از مردم خواسته شده است تا به این ساحه بروند. این ساحه گسترده شامل کمپ های دارای خیمه ها می‌باشد و هم اکنون در این محل، هزاران نفر پناه گرفته اند.

اسراییل حملاتی را در داخل این کمپ علیه آنچه پناهگاه جنگجویان در میان ملکی‌ها خوانده شد، انجام داده است.

در این حال، ساکنان فلسطینی از حملات شدید اسراییل در شمال غزه خبر دادند. گروه دفاع مدنی، اولین گروه امداد رسان که تحت حکومت حماس فعالیت می‌کند، گفته است که چندین خانه و ساحتمان هدف حملات قرار گرفت و آن‌ها به دلیل بمباران، قادر به رسیدگی به این ساحه نشدند.

تعداد زیادی از مردم در مورد این حملات هوایی در رسانه های اجتماعی، پست های را برای سوگواری در قبال از دست دادن وابسته گان شان قرار دادند. عماد الارابید در یک پست در فیس بوک نوشته است که در حمله هوایی بر خانه او در جبالیا، ده ها عضو خانواده اش، به شمول مادر و پدرش، کشته شدند.

یک منطقه در جنوب بیروت بعد از حملات اسراییل
یک منطقه در جنوب بیروت بعد از حملات اسراییل

خبرنگاران محلی گفته اند که یکی از همکارانشان به نام حسن حمد، در گلوله باری بر خانه اش در جبالیا کشته شد. او به عنوان خبرنگار آزاد کار می‌کرد و ویدیو هایش از شبکه الجزیره و دیگر شبکه ها به نشر می‌رسید. انس الشریف، خبرنگار الجزیره در شمال غزه، مرگ وی را تایید کرد.

وزارت صحت فلسطین می‌گوید که حملات اخیر به افزایش تعداد قربانیان فلسطینی در غزه که نزدیک به ۴۲ هزار نفر شده است، افزود.

تندروان تحت رهبری حماس، در یک حمله به تاریخ هفتم ماه اکتوبر سال گذشته، به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند. آنها هنوز حدود ۱۰۰ گروگان را نگه داشته اند که گفته می‌شود یک سوم این تعداد جان باخته است.

بمباران شدید جنوب بیروت

در حالیکه اسراییل به مناطقی که به گفته آن محل تندروان حزب الله بود، حمله کرد. طبق گزارش ها، این حملات ساختمان‌های را در نزدیک جاده‌ای که به تنها میدان هوایی بین المللی لبنان منتهی می‌شود و ساختمان‌های دیگری را که قبلا توسط شبکه تلویزیونی المنار حزب الله استفاده می‌شد، هدف قرار داد.

اردوی اسراییل، تایید کرد که اهدافی را در حومه بیروت هدف قرار داده است و حدود ۳۰ راکت از لبنان بر خاک اسراییل پرتاب شد که برخی از آن رهگیری شده است.

گروه حزب الله گفت که در شمال اسراییل با موفقیت گروهی از سربازان اسراییلی را "با یک راکت بزرگ هدف قرار داد و آنها دقیقا هدف آن قرار گرفتند". این گروه قادر به تایید این ادعا نشده است.

در کمتر از دو هفته، حداقل ۱۴۰۰ شهروند لبنان، به شمول غیرنظامیان و جنگجویان حزب الله در حملات اسراییل کشته شده اند و ۱.۲ میلیون نفر از خانه های خود رانده شدند. اسراییل میگوید قصد دارد گروه حزب الله را از سرحدات خود دور کند تا ده ها هزار شهروند اسراییلی بتوانند به خانه های خود بازگردند.

گروه

XS
SM
MD
LG