صالح العاروری، معاون سیاسی گروه حماس، کی بود؟

صالح العاروری، معاون سیاسی سابق گروه حماس

صالح العاروری، یک مقام ارشد گروه حماس که در حمله اسراییل بر لبنان کشته شد، نقش کلیدی را در ظرفیت سازی نظامی این گروه فلسطینی و روابط اش با متحدین منطقه، ایفا کرده است.

العاروری ۵۷ ساله، یکی از بنیانگذاران قطعات عزالدین القسام، شاخه نظامی گروه حماس در اوایل سالیان ۱۹۹۰ بود.

یک منبع از حماس به آژانس خبررسانی فرانس پرس بیان کرد که اخیراً، او "راه ارتباطی یا اتصال" میان جنبش حماس، ایران و حزب الله شده بود و مکرراً به ایران سفر می‌کرد.

این منبع اضافه کرد که در کرانه غربی رود اردن، العاروری منحیث رهبر گروه حماس تلقی میشد و در سالیان اخیر، فهم و تخصص وی به او در ایجاد و انکشاف ظرفیت نظامی این جنبش اسلام گرا، کمک کرده بود.

العاروری که در زمان کشته شدن اش منحیث شخص شماره دو حماس تلقی میشد، توسط اسراییل به داشتن نقش در چند حمله متهم شده بود که این حملات شامل حمله حماس بتاریخ هفتم ماه اکتوبر بر اسراییل نیز می‌شود. طبق معلومات رسمی اسراییل که به فرانس پرس ارایه شد، در این حمله، ۱۱۴۰ فرد که اکثراً غیرنظامیان بودند، کشته شدند.

طبق معلومات اسراییل، تندوران حدود ۲۵۰ تن را نیز گروگان گرفته و آنها را با خود به باریکه غزه که تحت کنترول گروه حماس است، بردند. طبق معلومات وزارت صحت غزه، حداقل ۲۲۳۱۳ تن در حملات زمینی اسراییل بر غزه کشته شدند.

زندگی در تبعید

العاروری در قریه عاروری در نزدیک رام الله، منطقه اشغالی در کرانه غربی رود اردن، بدنیا آمد و در رشته حقوق اسلامی بر اساس آموزه های قرآنی در دانشگاه حبران تحصیل کرد.

او در جوانی به اخوان المسلمین که گروه حماس از آن انشعاب یافته است، پیوست و در فعالیت های اسلام گرایانه محصلین نیز فعالانه شامل بود. العاروری، بعد از آنکه رهبران گروه اخوان المسلمین، گروه حماس را در سال ۱۹۸۷ ایجاد کردند، عضو این گروه شد.

او چندین بار در اوایل سالیان ۱۹۹۰ بازداشت شد و در سال ۱۹۹۲ به دلیل اتهامات مربوط به ایجاد اولین قطعه عزالدین القسام در کرانه غربی رود اردن، به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

العاروری در سال ۲۰۰۷، از زندان رها شد ولی سه ماه بعد دوباره زندانی شد و در سال ۲۰۱۰ توسط اسراییل از زندان رها و به سوریه تبعید شد.

او سه سال بعد از زندگی در سوریه به لبنان رفت. العاروری متعاقب رهایی اش از زندان در سال ۲۰۱۰، منحیث عضو دفتر سیاسی نظامی حماس تعین گردید و با میانجیگران مصر، عضو تیم مذاکره کننده حماس در قضیه تبادله گیلعاد شلیط، یک سرباز فرانسوی اسراییلی با زندانیان فلسطینی در سال ۲۰۱۱ بود.

العاروری در سال ۲۰۱۷، از سوی حماس منحیث معاون بخش سیاسی این گروه تعین شد. او ازدواج کرده و با همسر و دو دخترش در بیروت زندگی می‌کرد.

مقامات باقی مانده گروه حماس

نیروهای اسراییلی، حال با کشته شدن العاروری، توجه خود را روی مقامات ارشد دیگر گروه حماس، متمرکز خواهند ساخت. این مقامات شامل اسماعیل هانیه، رییس گروه حماس، است.

هانیه یک پرگماتیست یا شخصی است که عمل را بر ایده ترجیح می‌دهد. او در تبعید خودخواسته، در دو کشور ترکیه و قطر، زندگی می‌کند و از مدت مدیدی بدین سو، خواهان مصالحه در میان مقاومت نظامی علیه اسراییل و موضع سیاسی گروه حماس است در حالیکه حماس منحیث یک گروه ترورستی توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

یحیی سنوار، رییس گروه حماس در غزه، هدف دیگر اسراییل است. او در مقام های مختلف در گروه حماس، ایفا وظیفه کرده و یکی از مبلغین سرسخت مبارزه نظامی علیه اسراییل است. گروه حماس، وی را منحیث "وزیر دفاع" این گروه تلقی می‌کند.

سنوار، که می‌تواند به زبان عبری نیز صحبت کند، یک شخصیت مرموز است که معلومات زیادی در مورد اسراییل دارد و ۲۳ سال را در زندان در اسراییل سپری کرده است تا آنکه در سال ۲۰۱۱ در قضیه تبادله زندانیان فلسطینی با گیلعاد شلیط، نظامی اسراییل، از زندان رها گردید.

با آغاز تهاجم زمینی اسراییل بر باریکه غزه، مقامات اسراییلی گفته بودند که سنوار "یک مرد مرده متحرک" است.

هدف دیگر اسراییل ممکن محمد ضعیف، رییس شاخه نظامی گروه حماس باشد که از سال ۲۰۱۵ بدین سو توسط ایالات متحده در فهرست ترورستان بین المللی قرار دارد و اسراییل حداقل شش بار برای ترور او، کوشش کرده است.

ضعیف، که توسط گروه حماس منحیث "لوی درستیز" این گروه تلقی می‌شود، فردیست که در یک پیام صوتی، آغاز حمله حماس را بر اسراییل، "توفان الاقصی" خواند. مخفیگاه و محل زندگی او، مشخص نیست و گفته می‌شود که او ظرفیت خارق العاده یی را در پنهان شدن در میان مردم و تغیر هویت دارد.

اسراییل، با وجود فشارهای مکرر برای ختم تهاجم نظامی اش بر غزه، مکرراً تاکید کرده است که تا ختم کامل گروه حماس، این تهاجم را ادامه خواهد داد.