نتنیاهو لبنان را به ویرانی 'مانند غزه' تهدید کرد

بخشی از نوار غزه که در جریان عملیات نظامی اسراییل ویران شده است.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل ، روز سه‌شنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان)‌ به لبنان هشدار داد که با افزایش حملات زمینی اسراییل علیه حزب‌الله در امتداد بخش جنوبی سواحل لبنان، این کشور ممکن است مانند غزه ویران شود.

این هشدار قاطع در حالی صادر شد که اردوی اسراییل نیروهای بیشتری را در مرز با لبنان مستقر کرده و از غیرنظامیان ساکن در این ساحات خواست تا محل را تخلیه کنند.

نتنیاهو در یک سخنرانی ویدیویی خطاب به مردم لبنان گفت: "شما فرصت دارید لبنان را نجات دهید، قبل از آنکه به ورطه جنگ طولانی سقوط کند که سبب ویرانی و رنجی شود، مانند آنچه در غزه می‌بینیم."

صدراعظم اسراییل در این سخنرانی همچنین افزود:‌ "برای شما، مردم لبنان می‌گویم: کشور تان را از دست حزب‌الله آزاد کنید تا این جنگ بتواند پایان یابد."

از آغاز عملیات نظامی اسراییل بر نوار غزه که در پی حملات حماس بر جنوب اسراییل راه‌اندازی شد، بخش اعظم نوار غزه به ویرانه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه،‌ در این مدت، کم از کم ۴۲ هزار نفر که اکثر شان غیرنظامیان استند، کشته و بیش از ۹۲ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پیش از این، حزب‌الله لبنان گفت که راکت‌ها را به سمت حیفا،‌ شهر بندری اسراییل، پرتاب کرده است. حزب‌الله همچنان تهدید کرد که اگر حملات بمی اسراییل بر مراکز پر ازدحام لبنان ادامه یابد،‌ راکت‌های بیشتر را به شهرک‌ها و شهرهای اسراییل پرتاب خواهد کرد.

پس از حملهٔ مرگبار گروه حماس بر جنوب اسراییل در هفتم اکتوبر ۲۰۲۳، اسراییل تقریباً همه روزه با حزب‌الله، متحد حماس، نیز درگیر تبادل آتش بوده است. اما اسراییل در هفته‌های اخیر، بیشتر حملات هوایی و حتا زمینی خود را به سمت لبنان تمرکز داده است، حملاتی که سبب کشته شدن حسن نصرالله، رهبر پیشین حزب‌الله، نیز شد.

اسراییل در حالی که با حماس در غزه می‌جنگد، تعهد کرده است که مرزهای شمالی خود را با لبنان مصوون کند تا ده‌ها هزار اسراییلی که به دلیل حملات راکتی حزب‌الله آواره شده‌اند، بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

حماس و حزب‌الله گفته‌اند که در برابر اسراییل تسلیم نخواهند شد. نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله، روز سه‌شنبه گفت که این گروه بازگشت اسراییلی‌ها به مناطق شمالی را غیرممکن خواهد کرد.

اسراییل به تاریخ ۲۳ سپتمبر موجی از حملات را علیه مقرهای حزب‌الله لبنان آغاز کرد که در نتیجۀ این حملات تا حالا بیش از ۱۱۵۰ نفر کشته شده‌اند و بیش از یک میلیون نفر مجبور به ترک ساحات اصلی بود و باش شان شده اند.

حملات اسراییل عمدتاً مقرهای حزب‌الله را در جنوب و شرق لبنان و همچنین مناطق جنوبی بیروت هدف قرار داده است.

آخرین هشدار تخلیه اسراییل نشان می‌دهد که حکومت این کشور در حال گسترش حملات خود به سمت شمال لبنان است.

اردوی اسراییل گفته است کرد که نظامیان آن کشور "فعالیت‌های عملیاتی محدود، محلی و هدفمند" را علیه اهداف و زیرساخت‌های حزب‌الله در جنوب غرب لبنان آغاز کرده است.

یک روز پیش از آن، اردوی اسراییل به مردم هشدار داده بود که از بخش جنوبی سواحل مدیترانه لبنان دوری کنند. در عین حال، یک سخنگوی اردوی اسراییل اعلام کرد که "به زودی عملیات دریایی را علیه فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله" در جنوب دریای عوالی آغاز خواهد کرد.

در همین حال، جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که وضعیت لبنان به طور روزافزون وخیم‌تر می‌شود و خواهان آتش‌بس فوری شد. او افزود که کم از کم ۲۰ درصد جمعیت لبنان مجبور به مهاجرت شده‌اند.

ایان کلارک، مسوول سازمان جهانی صحت در بیروت، هشدار داد که خطر شیوع بیماری‌ها در میان جمعیت آوارۀ لبنان به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.