اسراییل از کشف 'بزرگترین تونل' حماس درغزه خبر داد

اردوی اسراییل روز یکشنبه ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) گفت نیروهای آن کشور بزرگترین تونل حماس را در حالی کشف کردند که حملات تهاجمی اسراییل بر نوار غزه تشدید یافته است.

مقامات اسراییل گفته اند که این تونل بزرگ میلیون‌ها دالر هزینه برده و اعمار آن سال‌ها را در بر گرفته است. به گفتهٔ این مقامات، در این تونل وسایل نقلیه می‌توانند حرکت کنند؛‌ و با برق، سیستم فاضلاب و شبکهٔ مخابراتی مجهز است.

یک عکاس خبرگزاری فرانس پرس از قول نظامیان اسراییل گزارش داده است که این تونل تا نزدیکی مرز ایرز اعمار شده و بزرگترین تونلی است که تا حالا در نوار غزه کشف شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که عمیق‌ترین بخش این تونل بزرگ تا ۵۰ متر زیر زمین است و ارتفاع و عرض این تونل سه متر است.

گروه حماس شبکه بزرگی از تونل‌‌ها را در غزه دارد و ویران کردن یا از کار انداختن صدها کیلومتر تونل‌ و مواضع زیرزمینی حماس از جمله اهداف حملات اسراییل در قلمرو فلسطین است.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل، طول کامل این تونل بزرگ غزه را چهار کیلومتر اعلام کرد، اما مشخص نکرد که آیا حماس در حملات هفتم اکتوبر از این تونل استفاده کرده بود یا نه. او اما تاکید کرد که این بزرگترین تونلی است که تا حالا در نوار غزه کشف شده است.

گروه حماس تا حال در مورد ادعاهای مقامات اسراییلی در مورد این تونل تبصره‌ای نکرده است.

اسرایيل پیشتر نیز دست‌کم شش تونل در مرزهای شمالی خود با لبنان کشف کرد که حزب‌الله لبنان آنها را حفاری کرده بود. اسرایيل می‌گوید آن تونل‌ها با پول ایران ساخته شده است.

افزایش تقاضا برای آتش‌بس در غزه

در همین حال، با افزایش حملات تهاجمی اسراییل بر نوار غزه، تقاضا‌های بین المللی برای آتش بس فوری در نوار غزه افزایش یافته و نیز نزدیکان افرادیکه توسط گروه حماس گروگان گرفته شده اند، نیز بر اسراییل فشار وارد می‌کند تا آنان را از اسارت آزاد کند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز یکشنبه خواهان "آتش‌بس پایدار" و "توقف فوری" جنگ در غزه شدند.

دیوید کامرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا، وهمتای آلمانی‌اش انالینا بیربوکر در یک مقالهٔ مشترک که در نشریهٔ سندی تایمز نشر شد، نگاشته اند که "شمار زیادی از غیرنظامیان در جنگ میان حماس و اسراییل کشته شده اند" و بر اسراییل فشار وارد کرده اند تا عملیات علیه حماس را به سرعت پایان دهد.

کترین کولونا، وزیر خارجهٔ فرانسه، نیز خواستار آتش‌بس "فوری و پایدار" در غزه شده و گفته است که شمار زیادی از غیرنظامیان در قلمرو فلسطینی کشته شده اند.

کولونا در جریان ملاقات با ایلی کوهین، وزیر خارجهٔ اسراییل، در تل ابیب تاکید کرد که قربانیان حملات حماس فراموش نخواهند شد.

مرگبارترین جنگ غزه به تاریخ هفتم اکتوبر سال روان میلادی پس از حملات بی سابقه حماس به جنوب اسراییل آغاز شد، حملاتی که موجب ویرانی بخشی اعظم قلمرو فلسطین‌ شده و نگرانی‌های جهانی را برانگیخته است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی ۱۲۰۰ نفر را کشتند و تندروان این گروه ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز از همان زمان حملات هوایی و زمینی را بر غزه آغاز کرده که تا کنون، به گفتهٔ مقام‌های فلسطینی، منجر به کشته شدن بیش از ۱۸۸۰۰ فلسطینی، عمدتاً کودکان و زنان، شده است.

با وجود تقاضا‌های بین المللی مبنی بر آتش بس، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، بار دیگر گفت: ''ما تا آخر جنگ خواهیم کرد. ما به همه اهداف خود دست خواهیم یافت.''

پیش از این، صدراعظم اسراییل گفته بود که نابودی کامل گروه حماس، آزادی تمام گروگان‌ها از نزد این گروه و حصول اطمینان از اینکه غزه بار دیگر به ''مرکز تروریزم'' مبدل نشود، از اهداف عمده اسراییل است.‌

در تهیهٔ این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس و رویترز استفاده شده است.