اسراییل: قرارداد سه میلیارد دالری خریداری طیاره‌های جنگی را با امریکا امضا کردیم 

طیاره‌ٔ اف-۳۵

اسراییل روز سه شنبه چهارم جون (۱۵ جوزا) گفت که قرارداد خریداری ۲۵ طیارهٔ جنگی نوع اف-۳۵ را با ایالات متحده امضا کرد.

قرارداد این طیاره‌ها در سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد،‌ به گونه‌ای که هر سال بین سه تا پنج طیاره از سوی ایالات متحده به اسراییل تحویل داده خواهد شد.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، با نشر اعلامیه‌ای گفت: "در زمانی که برخی از دشمنان ما می‌خواهند روابط ما را با بزرگترین متحد ما [ایالات متحده] تضعیف کنند، ما اتحاد خود را بیشتر تقویت می‌کنیم."

گالانت بدون نام بردن کشوری گفت که این قرارداد پیام قوی را به "دشمنان" اسراییل در سراسر منطقه می‌رساند.

وزیر دفاع اسراییل افزود که با خریداری جدید، شمار طیاره‌های اف-۳۵ این کشور به ۷۵ فروند خواهد رسید.

ایالات متحده تا اکنون در این خصوص چیزی نگفته است.

در شرق میانه، اسراییل یگانه کشوری است که به طیاره‌های اف-۳۵ دسترسی دارد، طیاره‌هایی که برای جمع آوری اطلاعات، حملات تعرضی و جنگ هوایی از آن کار گرفته می‌شود.

در ماه می سال ۲۰۱۸، اسراییل گفت که نخستین کشوری است که از طیاره‌های اف-۳۵ در محاربه کار گرفته است.

پیش از آغاز جنگ با حماس، اسراییل حملات هوایی را در داخل خاک سوریه انجام داده که در آن نیروهای به حمایت ایران و جنگجویان حزب الله و مواضع اردوی سوریه را هدف قرار داده بود.

این درحالی است که ایالات متحده در این اواخر به دلیل تلفات غیرنظامیان در غزه به منتقد اسراییل مبدل شده است.

وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه ۱۰ می (۲۱ ثور) در گزارشی به کانگرس ایالات متحده اعلام کرد که به نتیجهٔ قطعی نرسیده که اسراییل قوانین بشردوستانه را در استفاده از تسلیحات امریکایی نقض کرده باشد، اما این تسلیحات به شیوه‌ای "ناسازگار" با قوانین بشردوستانه بین‌المللی توسط نیروهای اسراییلی در غزه استفاده شده است.

پیش از آن، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در یک مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که به دلیل نگرانی از وضعیت بیش از یک میلیون غیر نظامی که به شهر رفح پناه برده اند، تسلیحاتی را که اسراییل می‌تواند از آن در یک حمله تمام عیار به رفح استفاده کند، فراهم نخواهد کرد.

با وجود گزارش‌ها در مورد تخطی‌های اسراییل در جنگ غزه،‌ ایالات متحده هنوز به دفاع از اسراییل متعهد است و راکت‌های راهگیر گنبد آهنین و سایر تسلیحات دفاعی را به آن کشور فراهم می‌کند. با اینحال، مقامات ایالات متحده گفته اند که اگر اسراییل داخل رفح شود "سلاح و راکت‌های" مورد نیاز اسراییل در این جنگ از سوی امریکا فراهم نخواهد شد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، باعث کشته شدن بیش از ۳۶ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.