اسراییل مواضع حزب‌الله لبنان را آماج حملات قرار داد

اسراییل روز یکشنبه ۲۸ جولای (هفتم اسد) پس از آن مواضع حزب‌الله را آماج حملات قرار داد که راکت‌ های پرتاب شده از سمت لبنان بر بلندی‌های گولان، سبب کشته شدن ۱۲ نفر در یک میدان فوتبال شد.

این حملات در حالی صورت گرفت که دپلومات‌های غربی خواهان خویشتنداری هر دو جناح-اسراییل و حزب‌الله لبنان- شده اند تا از گسترش منازعه در منطقه جلوگیری شود.

اسراییل گفته است که حملات روز یکشنبه اردوی آن کشور یکی از ذخایر تسلیحات حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است. اما به نظر می رسید که حملات روز یکشنبه اسراییل پاسخ قاطعی در برابر حملات روز شنبه از سمت لبنان بود، حملاتی که سبب کشته شدن نوجوانان و کودکان شد.

این حملات پس از آن صورت گرفت که بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، از سفر ایالات متحده به کشورش برگشت و برای ارزیابی وضعیت با کابینه امنیتی خود ملاقات کرد.

حکومت اسراییل حزب‌الله لبنان را که از حمایت ایران برخوردار است، به این حملات متهم کرده است، اتهامی که حزب‌الله آنرا رد کرده است.

پیش از این، یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل از طریق رسانه‌های اجتماعی گفته بود: ''حزب‌الله، نیروهای نیابتی ایران، هزینه‌ این تلفات را خواهد پرداخت."

نتنیاهو نیز قبل از این هشدار داده بود که ''حزب‌الله هزینه‌ای سنگینی را خواهد پرداخت که تا حالا نپرداخته است."

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز یکشنبه ۲۸ جولای (هفتم اسد) در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو، پایتخت جاپان، گروه حزب‌الله را متهم به پرتاب راکت بر بلندی‌های گولان کرد.

قصر سفید که تلاش‌های دپلوماتیک را برای کاهش تنش در مرزها میان لبنان و اسراییل، رهبری می‌کند، در یک اعلامیه این حمله را تقبیح کرد، اما حزب‌الله را به گونهٔ مستقیم متهم نکرد.

در اعلامیه قصر سفید آمده است که حمایت ایالات متحده از امنیت اسراییل، آهنین است و ایالات متحده به حمایت از تلاش‌ها جهت ختم این گونه حملات در امتداد "خط آبی" که باید یک اولویت باشد، ادامه می‌دهد. خط آبی، اشاره به مناطق واقع میان سرحدات لبنان و اسراییل، است.

عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان، به خبرگزاری رویترز گفت که حکومت لبنان از ایالات متحده خواسته است تا از اسراییل خواهان خویشتن‌داری شود. او افزود که ایالات متحده نیز از حکومت لبنان خواسته است تا این پیام را به گروه حزب الله انتقال دهد که از خویشتن‌داری کار گیرد.

سازمان ملل متحد در واکنش به این رویداد، خواهان خویشتن‌داری هر دو جانب شده و هشدار داده است که تشدید بیشتر "می‌تواند این جنگ را شعله ورتر کند که تمام منطقه را در یک فاجعه فراتر از تصور، فرو خواهد برد".

انتونیو گوتیرش، منشی عموم ملل متحد، با نشر اعلامیه‌ای از همه جناح‌ها خواست تا از ''حداکثرخویشتن‌داری'' کار بگیرند و بار دیگر بر فراخوان همیشگی خود از همه جناح‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها تاکید کرد.

در عین حال،‌ یوآف کیش، وزیر معارف اسراییل ، خواهان واکنش شدید ''حتا اگر به معنای ورود به یک جنگ همه‌جانبه باشد'' شد.

یک سخنگوی نظامی اسراییل اوایل یکشنبه به خبرنگاران گفت که یافته‌های تحقیقات نشان می‌دهد که راکت ''فلق-۱" که بر بلندی‌های گولان پرتاب شد، ساخت ایران است و حزب‌الله تنها گروه در محل است که به این نوع تسلیحات دسترسی دارد.

وزارت خارجه اسراییل در یک پیام جداگانه ایکس نگاشته است: ''حزب الله در حال حاضر در تلاش است تا انکار کند که پشت حمله راکتی وحشتناک در جریان یک بازی فوتبال در شمال اسراییل بوده است. حزب‌الله با حمایت جمهوری اسلامی بیش از ۱۰ کودک دروزی و مسلمان را به قتل رساند. هیولاها!''

پیش از این گروه حزب‌الله اعلام کرده بود که با استفاده از راکت‌های فلق-۱، پایگاه‌های نظامی اسراییل را هدف قرار داده است.

درگیری میان نیرو های اسراییلی و گروه حزب الله، در طول چند ماه گذشته جریان دارد، اما به نظر می‌رسد هر دو جانب از تشدید این درگیری که می‌تواند به یک جنگ تمام عیار بیانجامد، خودداری می‌کردند.