سربازان اسراییلی 'به اشتباه' سه گروگان را در شمال غزه کشتند

اردوی اسراییل روز جمعه ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) از کشته‌شدن اشتباهی سه گروگان اسراییلی در شمال غزه از سوی سربازان این کشور خبر داد.

اردوی اسراییل در بیانیه‌ای گفت: "در جریان نبرد در منطقهٔ شجایا، اردوی اسراییل سه گروگان اسراییلی را اشتباهاً تهدید فکر کرده که در نتیجه، سربازان به سمت آنها شلیک کرده و آنها کشته شدند."

اردوی اسراییل هویت سه نفر جانباختگان را یوتیم حیم، الون شمریز و سامر الطلاقا معرفی کرده است.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل در بیانیه‌ای گفت: "این یک تراژیدی غیرقابل تحمل است. کشور اسراییل امروز عصر عزادار است."

دانیل هگری، سخنگوی اردوی اسراییل این رویداد را "اسف‌بار و درناک برای همه ما" توصیف کرد و افزود که اردو مسوولیت کامل آن را بر عهده می‌گیرد.

به گفتهٔ هگری، محل حادثه جایی است که سربازان اسراییلی با "تروریست‌ها از جمله بمبگذاران انتحاری" روبرو شده بودند و بلافاصله پس از این حادثه، رویارویی دیگری با "تروریست‌ها" در نزدیکی همان محل رخ داد.

هگری گفت که اردوی اسراییل معتقد است آنها "فرار کرده یا توسط تروریست‌هایی که آنها را ربوده بودند، رها شده بودند".

به گفته او، اردوی اسراییل سرگرم جمع‌آوری حقایق و شفاف‌سازی این رویداد است اما در عین حال پروتوکول‌های جدید برای شناسایی گروگان‌ها به نیروهای زمینی منتقل شده تا هر کاری را برای جلوگیری از تکرار چنین حادثه غم‌انگیزی انجام دهند.

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت، تندروان این گروه ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند. اسراییل حملات هوایی و زمینی را بر غزه آغاز کرد که تا کنون، به گفتهٔ مقام‌های فلسطینی، منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۸۸۰۰ فلسطینی، عمدتاً کودکان و زنان، شده است.