اردوغان: ماهیت ملل متحد در غزه از بین رفته است

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه ۲۹ می (نهم جوزا)، از ملل متحد انتقاد کرد و از "جهان اسلام" خواست که بعد از تهاجم مهلک اخیر اسراییل بر غزه، واکنش نشان دهند.

اردوغان به قانونگذاران حزب عدالت و توسعۀ ترکیه گفت: "ملل متحد حتا قادر نیست تا از کارمندان خود حمایت کند، شما منتظر چی هستید تا اقدام کنید؟ ماهیت ملل متحد در غزه از بین رفته است."

رییس جمهور ترکیه که رهبر یک کشور دارای ۸۵ میلیون نفوس، عمدتاً مسلمان، است از کشورهای اسلامی نیز به دلیل کوتاهی در اقدام مشترک در قبال تهاجم اسراییل، انتقاد کرد.

اردوغان گفت: "من چند کلمه برای گفتن به جهان اسلام دارم: شما منتظر چه هستید تا یک اقدام مشترک را اتخاذ کنید؟ اسراییل تنها تهدیدی به غزه نه بلکه برای بشریت تلقی می‌شود."

رییس جمهور ترکیه، با تکرار این اتهام که اسراییل در غزه مرتکب "نسل کشی" شده است، اضافه کرد: "تا زمانیکه اسراییل قوانین بین‌المللی را پیروی نکند و خود را ملزم به پیروی از این قوانین نپندارد، هیچ کشوری امن نخواهد بود."

حملات اسراییل بر غزه، به ویژه حملات اخیر بر یک کمپ پناهجویان در رفح که منجر به کشته شدن ۴۵ نفر و زخمی شدن حدود ۲۰۰ نفر دیگر شد، واکنش‌های گسترده را بر انگیخته است.

ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۸ می (نهم جوزا) ''نگرانی عمیق'' خود را در مورد حملات مرگبار هوایی اسراییل بر کمپ پناهجویان در شهر رفح ابراز کرد و خواستار تحقیقات سریع، همه جانبه و شفاف در این مورد شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه به درخواست الجزایر، یک عضو غیر دایمی شورای امنیت، نشست غیر علنی در مورد حمله بر کمپ پناهجویان رفح را برگزار کرد.

اردوی اسراییل گفته است که در حال بررسی این احتمال است که سلاح‌های ذخیره شده در ساحه‌ای که حمله اسراییل صورت گرفته، ممکن است سبب آتش سوزی مرگبار در کمپ پناهجویان شده باشد. یک سخنگوی اردوی اسراییل روز سه‌شنبه گفت مهماتی که در حمله هوایی استعمال شده بی نهایت کوچک بود که سبب آتش‌سوزی بزرگ شود.

اداره ملل متحد در امور مهاجرین فلسطین روز سه‌شنبه گفت که در سه هفته گذشته بیش از ۹۴ هزار نفر از شهر رفح فرار کرده‌اند و ۱۰۰ هزار نفر دیگر به دلیل جنگ در شمال غزه آواره شده‌اند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس کار گرفته شده است.